جدی 07, 1397 12:01 Asia/Kabul
  • سفر ترامپ به عراق بی احترامی به حاکمیت ملی این کشور 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سفر خارج از عرف دیپلماتیک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به عراق را بی احترامی به حاکمیت ملی عراق عنوان کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه دولت ها و ملت های منطقه هیچ گاه اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز را برای تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه نخواهند داد، افزود: این ملت های بیدار منطقه بودند که توانستند تروریست های تحت حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی را سرکوب کنند.
قاسمی تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی کشورهای منطقه متوجه خواهند شد که ثبات و امنیت منطقه جز با اتکاء به منابع و ظرفیت های داخلی - منطقه ای و بین المللی خودشان میسر نیست و نیروهای بیگانه نیز دیر یا زود مجبور به ترک منطقه می شوند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه بهتر است ترامپ مروری جدی و همه جانبه به تحولات جهان و منطقه غرب آسیا از آغاز دوران ریاست جمهوری خود تاکنون داشته باشد، افزود: شاید در پرتو این نگاه مجدد، درس های لازم را بیاموزد. 
«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه‌شب در سفری اعلام‌نشده و در تاریکی وارد پایگاه هوایی "عین‌الاسد" در الانبار، غرب عراق شد.
سفر ترامپ به عراق تنها 3 ساعت طول کشید و وی بدون اینکه با مقامات عراقی دیدار کند، این کشور را ترک کرد. 
سفر 3 ساعته رئیس جمهوری آمریکا به عراق یک هفته پس از آن انجام شد که ترامپ اعلام کرد نظامیان آمریکایی را از سوریه خارج می کند.
ترامپ این تصمیم را پس از 7 سال ناتوانی تروریست‌ها در سرنگون کردن نظام سوریه گرفت.
شماری زیادی از نیروهای نظامی آمریکا در روزهای اخیر پس از خروج از سوریه وارد منطقه کردستان عراق شده‌اند.
تحلیلگران این تصمیم ترامپ را نشان دهنده شکست راهبرد آمریکا در سوریه می دانند.

کلیدواژه