حضور آمریکا در خلیج فارس تنش آفرین است
(last modified 1397-10-08T11:35:15+00:00 )
جدی 08, 1397 16:05 Asia/Kabul
  • حضور آمریکا در خلیج فارس تنش آفرین است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری «فونیکس» چین گفت: ما از ابتدا معتقد بودیم که حضور آمریکا در خلیج فارس علاوه بر این که غیرقانونی است همراه با تنش آفرینی نیز هست.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه خبری «فونیکس» چین که جمعه شب پخش شد، گفت: حضور ناو آمریکا در خلیج فارس بیش از آن که اثر مثبت داشته باشد، درواقع ایجاد تنش می کند و هر وقت آمریکایی ها حضورشان را در خلیج فارس افزایش داده اند همه کشورهای خلیج فارس با خطراتی مواجه شده اند.

ظریف افزود: ایران کشور قدرتمندی است و می تواند از منافع خود دفاع کند و این منطقه است که می تواند از حضور آمریکا، ضرر کند و بعید می دانم آمریکایی ها شرایط برای تهدید ایران را داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز گفت: ما هنوز نمی دانیم که آمریکایی ها چه برنامه ای دارند، آن چه برای ما مهم است، این است که سیاست آمریکا در منطقه یک سیاست خطرناکی است که باید این سیاست عوض شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ایران هیچ وقت در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، طرفی که از مذاکره خارج شد، ایران نبود. آمریکایی ها تا هشت ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می کردند ولی آن را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: علاقه ایران به چین یک علاقه راهبردی است نه تاکتیکی و مقطعی و چین برای ایران یک دوست قابل اعتماد است و می خواهم چینی ها هم اطمینان داشته باشند.

کلیدواژه