جدی 10, 1397 15:29 Asia/Kabul
  • سخنگوی وزارت خارجه ایران: اروپا اراده‌ای در برابر فشارهای  آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اروپا در عمل نشان داد در برابر فشار آمریکا اراده ای ندارد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره اینکه اقدام خاصی درخصوص ایجاد سازکار مالی موسوم به SPV با گذشت دوماه از موعد مقرر برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا انجام نشده است، افزود: مواردی نظیر پیچیدگی سازوکار و فشار بیش اندازه آمریکا بر کشور‌های اروپایی، موجب شد مذاکرات زمان بَر شود.
قاسمی گفت: نکته قابل توجه اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام بود، اما در عمل نشان دادند در مقابل فشار آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند و نتوانستند در زمان مشخص تعهدات خود را اجرایی کنند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: پیچیدگی ایجاد سازوکار مالی، ناتوانی اروپا و فشار آمریکا همچنین سیطره دلار موجب تاخیر در اجرای این امر شده است.
قاسمی در ادامه از دیدار و گفت و گوی هیاتی از طالبان با معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در تهران خبر داد و گفت: بعد از سفر هفته گذشته «علی شمخانی» دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران به کابل و دیدار با مقامهای عالی رتبه افغانستان، هیاتی از طالبان روز گذشته در تهران با هیات ایرانی به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران مذاکره کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه بیش از 50 درصد از خاک افغانستان در اختیار طالبان است و باتوجه به وجود ناامنی، بی ثباتی و مشکلاتی که در داخل این کشور وجود دارد،افزود: طالبان تمایل به مذاکره با ایران داشتند و مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شد.
قاسمی،هدف اصلی از مذاکرات ایران با طالبان را یافتن راهکار و زمینه های تسهیل کننده برای کمک و مساعدت به گفت و گوها بین گروه های افغان و دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح در افغانستان ذکر کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره ادامه همکاریهای ایران، روسیه و ترکیه درخصوص  روند مذاکرات آستانه و دستور آتی مذاکرات سران کشورهای ضامن این مذاکرات برای حل بحران سوریه، با بیان اینکه برای حل بحران گام‌های بلندی برداشته شده است، گفت: قرار است روند مذاکرات تا رسیدن به اهداف خود از جمله کمیته قانون اساسی سوریه، ادامه یابد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره خروج نیرو‌های مستشاری ایران از عراق نیز گفت: حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در عراق به درخواست دولت این کشور و برای مبارزه با گروه‌های تروریستی بود که پس از آزادسازی مناطق اشغال شده توسط تروریستهای داعش و خروج آنها از عراق ماموریت نیروهای مستشاری ایران در عراق به پایان رسید.

کلیدواژه