جدی 21, 1397 12:23 Asia/Kabul
  • رئیس جمهور عراق: علاقمند تقویت روابط بغداد - تهران هستیم

رئیس جمهوری عراق در دیدار وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران - گفت که گسترش روابط تهران - بغداد به نفع ثبات و امنیت در کل منطقه است.

به گزارش ایرنا- "برهم صالح" در دیدار پنجشنبه شب با بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در بغداد افزود: هدف بغداد گسترش روابط با تهران در زمینه های مختلف بویژه نفت و انرژی است.

زنگنه وزیر نفت ایران هم در این دیدار از سطح و کیفیت روابط دو کشور در زمینه های مختلف ابراز خرسندی و آمادگی جمهوری اسلامی برای تقویت آن را اعلام کرد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با رئیس جمهوری عراق و پایان برنامه سفر رسمی یک روزه خود- پنجشنبه شب بغداد را به مقصد تهران ترک کرد.

بیژن زنگنه صبح پنجشنبه در صدر هیاتی برای یک سفر رسمی وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال "ثامر الغضبان " همتای عراقی خود قرار گرفت. وی سپس به دیدار "عادل عبدالمهدی " نخست وزیر عراق رفت و با وی درباره روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد.

زنگنه و هیات همراه در این سفر مذاکراتی را با هیاتی متشکل از مدیران ارشد وزارتخانه های نفت و برق عراق با حضور ثامر الغضبان وزیر نفت و "لوی الخطیب " وزیر برق عراق جهت توسعه همکاری ها انجام داد.

ایران و عراق در حال حاضر در بخش انرژی همکاری های خوبی دارند و بر اساس آخرین آمارها ایران 1350مگاوات برق از طریق سه خط انتقالی در بصره - دیاله و عماره به عراق صادر می کند.

صادرات گاز ایران به عراق نیز هم اکنون حدود 15 میلیون مترمکعب است که در صورت عملیاتی شدن همه طرح های صادراتی - میزان صادرات به حدود 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

کلیدواژه