جدی 24, 1397 11:42 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران به دنبال منطقه قوی و همکاری‌ جمعی است

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سیاست تهران مبتنی بر همکاری با همسایگان است گفت: ایران به دنبال منطقه قوی و همکاری‌ جمعی است.

«محمدجواد ظریف» در گفت و گو با روزنامه الوفاق که امروز(دوشنبه) منتشر شد، با تاکید بر اینکه برخی کشورهای فرامنطقه ای تلاش می کنند سیاست منطقه غرب آسیا را تعیین کنند افزود: متاسفانه برخی کشورهای منطقه به جای اینکه برای تامین امنیت منطقه غرب آسیا، به فکر همکاری با کشورهای این منطقه باشند، به فکر همکاری با بیگانگان هستند.

ظریف تاکید کرد: همکاری امنیتی کشورهای منطقه با بیگانگان سیاستی شکست خورده‌ است که نتیجه ای جز ناامنی منطقه به همراه نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به بحران یمن اظهار کرد: ایران اوایل حمله ائتلاف سعودی به یمن طرح چهار ماده ای شامل آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، گفت‌وگوی یمنی-یمنی و ایجاد یک حکومت فراگیر در یمن پیشنهاد کرد اما برخی کشورها با فضاسازی ضد ایران فکر می کردند می‌توانند واقعیات منطقه غرب آسیا را عوض کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران همچنان معتقد است بحران یمن و سوریه راهکار نظامی ندارد و باید از طریق گفت و گو حل شود.

وزیر امور خارجه ایران درباره ساز و کار مالی بین ایران و اروپا موسوم به "اس پی وی" SPV  نیز گفت: اروپایی‌ها باید برای آینده و استقلال خود هزینه بدهند و آنان نباید تصور کنند که تمام هزینه‌ها را ایران می‌دهد.

کلیدواژه