ظریف: امنیت و توسعه همسایگان از ویژگی های یک منطقه امن است 
(last modified 1397-10-24T14:09:02+00:00 )
جدی 24, 1397 18:39 Asia/Kabul
  •  ظریف: امنیت و توسعه همسایگان از ویژگی های یک منطقه امن است 

وزیر امور خارجه ایران در تشریح ویژگی های یک منطقه امن از نگاه جمهوری اسلامی ایران، گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، منطقه امن و قوی منطقه ای است که یک کشور، امنیت خود را جدای از تعریف امنیت همسایگان نداند.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» روز دوشنبه در همایش بزرگ فعالان اقتصادی ایران و عراق در بغداد، تصریح کرد: منطقه امن و قوی آن است که یک کشور، پیشرفت و توسعه در کشور همسایه را پیشرفت و توسعه خود بداند.

ظریف افزود: در این منطقه امن گفت و گو جایگزین جنگ و همکاری جایگزین مسابقه تسلیحاتی و رابطه برادرانه جایگزین اعتماد به خارجی می شود. 

وزیر امور خارجه ایران، با بیان اینکه منطقه امن و قوی را می توان با اعتماد به یکدیگر ساخت، خاطر نشان کرد: در این چارچوب رابطه دوجانبه و چندجانبه کشورهای این منطقه، قوی تر از رابطه آنان با دیگر کشورها خواهد بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: در منطقه امن از نظر جمهوری اسلامی ایران، ملت های منطقه ارتباطات وثیق اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر دارند و در حوزه اقتصاد نیز، بخش خصوصی عنصر محرک توسعه ارتباطات و روابط تنگاتنگ میان آنها خواهد بود.

ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق چنین هدفی، از گسترش همکاری با کشورهای منطقه استقبال می کند و هیچ سقفی برای گسترش روابط و همکاری با عراق قائل نیست.

وزیر خارجه ایران همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای لغو روادید میان دو کشور، ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در گذرگاه های مرز پنجگانه میان دو کشور و تسهیل همکاری و تعامل تجاری، اقتصادی و صنعتی میان فعالان دو کشور اعلام کرد.

 

کلیدواژه