جدی 29, 1397 11:20 Asia/Kabul
  • برگزاری همایش

اولین همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان ایران در منطقه آزاد چابهار با حضور سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف از جمله افغانستان آغاز بکار کرد.

 به گزارش رادیو دری به نقل از فارس، نخستین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان با عنوان "چابهار دروازه توسعه محور شرق"  روز جمعه (28 جدی) با حضور ده‌ها سرمایه‌گذار داخلی از ایران و خارجی از کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، عمان و... در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

در حاشیه این همایش، اولین نمایشگاه تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادرات‌گرای ولایت سیستان و بلوچستان ایران و چابهار نیز افتتاح شد.

به باور برگزارکنندگان این همایش، تمایل حضور هیأت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از کشورهای هند، عمان، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه در چابهار، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بسترهای جدید تجاری در این منطقه گردد.

غلام‌رضا پناه، عضو هیأت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار و مسئول برگزاری این همایش در سخنانی در همایش چابهار دروازه توسعه محور شرق، با اشاره به سیاست‌های کلان اقتصادی و راهبردی ولایت سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار، گفت که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سواحل مکران و ارتباط تنگاتنگ اقتصادی و ترانزیتی آن با کشورهای متعددی چون کشورهای حوزه اقیانوس هند، آسیا و حتی دسترسی آسان به اروپا، ما را بر آن داشت برای برگزاری این همایش تلاش کنیم.

«عبدالرحیم کردی»، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ایران نیز در سخنانی، با بیان این‌که چابهار تنها منطقه مستثنی از تحریم‌های ظالمانه امریکا و محور دو سند مهم توسعه ای ایران است، گفت: با همه فراز و نشیب‌هایی که در این سال‌ها در شرق ایران ودر چابهار وجود داشته، هرچند دیر است، اما اتفاقات ارزشمندی در حال شکل‌گیری است.

به گفته وی، پروژه‌های عظیمی در قسمت بندر چابهار چون جاده و خط آهن در حال ایجاد است و آن‌ها در یک مسیر خوب در حال حرکت اند. 

مهندس احمدعلی موهبتی، والی سیستان و بلوچستان ایران نیز در این همایش، وعده داد که همه دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی این ولایت موظف و مکلف اند که بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری را در این ولایت و به خصوص در چابهار فراهم کنند و اموری که سرمایه‌گذاران را آزاد می‌دهد، برطرف نمایند.

وی خاطرنشان کرد که به دنبال سفر مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران به بندر چابهار، پیشنهادی مطرح شده که ایشان از رهبر انقلاب اسلامی(امام خامنه‌ای ـ حفظه‌الله) بخواهند یک میلیارد دلار را برای تکمیل پشتوانه‌های بندر چابهار که شامل راه‌آهن، بزرگراه و آب آشامیدنی است و مشکلات بسیاری در آن‌ها نهفته است، اختصاص دهند.

کلیدواژه