دلو 11, 1397 09:01 Asia/Kabul
  • صالحی: مقدمات رسیدن به‌توان 190 هزار سو آماده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رسیدن به توان 190 هزار سو گفت: همه مقدمات در این زمینه انجام شده و فقط صدور دستور نیاز است.

"علی‌اکبر صالحی" چهارشنبه‌شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون ایران افزود: اکنون بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی آمادگی لازم برای 190 هزار سو (حجمی برای غنی‌سازی اورانیوم) انجام شده که ساخت سالن پیشرفته مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و تجهیز این سالن از جمله آنان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه 15 هزار مهندس در صنعت هسته‌ای کشور مشغول به‌کار هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به صنعت هسته‌ای دارند و این صنعت میعادگاه بسیاری از صنایع در استاندارد بسیار بالاست.

صالحی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای برای ایران اقتدار ایجاد کرده است، افزود: ایران در موضوع اکتشاف، استخراج، طراحی رآکتور و سانتریفیوژها، آب‌سنگین و استفاده از صنعت هسته‌ای در صنایع از آستانه‌ها عبور کرده است.

صالحی همچنین درباره روند ساخت رآکتور اراک گفت: کارگروه فنی متشکل از متخصصان ایرانی، چینی و آمریکایی برای بازطراحی جدید این رآکتور بر اساس پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا ایجاد شد، البته طراحی این رآکتور با ایران است و 900 نیروی متخصص برای بازطراحی آن کار می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه اگر کشوری می‌خواهد صنعت هسته‌ای داشته باشد باید از ذخایر کافی اورانیوم یا کیک زرد خود اطمینان داشته باشد، اظهار کرد: نیروگاه اتمی بوشهر سالانه 250 تا 270 تُن اورانیوم مصرف می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: صنعت هسته‌ای ایران در بین کشورهای در حال توسعه استثناست و در همه حوزه‌های این صنعت از جمله آب سنگین، غنی‌سازی، اکتشاف و استخراج، تولید رادیو دارو و استفاده در صنایع سطح پیشرفته دارد. 

کلیدواژه