دلو 15, 1397 17:16 Asia/Kabul
  •  بندر چابهار، پیوند دهنده کشورهای منطقه

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران گفت: قابلیت‌های بندر چابهار پیوند دهنده کشورهای منطقه است.

«بهروز آقایی» روز دوشنبه در جریان بازدید «سعود بن احمد خالد البروانی» سفیر عمان در تهران از طرح توسعه بندر «شهید بهشتی» چابهار، افزود: بندر چابهار کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی افغانستان و کشورهای محصور در خشکی به کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار به‌ خلاف دیگر بنادر ایران که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد، در شمال اقیانوس هند واقع شده و دسترسی مناسبی به دریا دارد.

آقایی خاطر نشان کرد: رقابت‌پذیری کالاهای ترانزیتی و توسعه اقتصادی و تجاری کشورهای همسایه از مزیت‌های بندر چابهار بوده و این بندر به‌عنوان یکی از بزرگترین بنادر اقیانوسی منطقه در رونق اقتصاد دریامحور منطقه تأثیرگذار است.

وی همچنین بسته پیشنهادی به سفیر عمان برای سرمایه‌گذاری در تأمین تجهیزات استراتژیک و اپراتوری فاز 2 طرح توسعه بندر شهید بهشتی و مشارکت تُجارعمانی برای پایداری خط مسافری مسقط ــ چابهار را ارائه کرد.

بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت بسیار برخوردار است.

 

کلیدواژه