دلو 22, 1397 13:33 Asia/Kabul
  • تجلیل از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هرات

مسئولان محلی در ولایت هرات با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهترین دوست و همسایه افغانستان است، بر تحکیم هرچه بیشتر روابط نیک و حسنه در بین 2 ملت و 2 دولت اسلامی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شب گذشته مراسم با شکوهی از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران به مناسبت تجلیل از چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات با حضور صدها تن از علما، روحانیون، منتفذین محلی، مسئولان دولتی، اساتید حوزه و دانشگاه، فرهنگیان، نمایندگان مردم هرات در شورای ملی و شورای ولایتی، اصحاب رسانه و دانشجویان تدویر یافته بود.

در این همایش مقام های محلی و مسئولان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات ضمن تاکید دوباره بر تداوم دوستی و برادری 2 ملت اظهار داشتند: این اتحاد، همبستگی و محبتی که در بین دو کشور اسلامی ایران و افغانستان وجود دارد، در تمام دنیا منحصر بفرد است.

«محمود افخمی رشیدی»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات ضمن خوشامد گویی برای مهمانان، نگاهی به 40 سال گذشته و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داشت و از این حرکت مردمی به رهبری خردمندانه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان شجره طیبه یاد کرد و تاکید نمود: کشور ایران منافع خود را در منافع پیرامونی خود می‌بیند و رشد و شکوفایی منطقه میتواند برای ایران نیزباشد.

افخمی رشیدی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران متعلق به تمامی ملت های اسلامی و سربلند دنیا است، تصریح کرد:

وی با اشاره بر اینکه انقلاب اسلامی ایران طی 4 دهه گذشته  علیرغم توطئه های داخلی و خارجی و تحریم های ظالمانه و عامدانه توانسته همچو کوه استوار باشد، خاطرنشان کرد: با توکل بر خدا و تکیه بر نسل جوان و آگاه قله های پیروزی را یکی پی دیگری فتح و بسوی خودکفایی گام های بلندی را بردارد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران درهرات ضمن اینکه اولویت کشورش را داشتن بهترین سطح روابط با کشورهای جهان و توسعه همکاری با کشورهای همسایه دانست، گفت: امنیت کشورهای پیرامون ایران و به خصوص افغانستان دارای اهمیت زیادی است و به همین منظور، این کشور برای گسترش و شکوفایی افغانستان تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

این دیپلمات جمهموری اسلامی ایران در ولایت هرات با اشاره به مباحث صلح در افغانستان گفت: تماس و گفتگوهای اخیر دولت ایران با اعضای طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و به هدف کمک رسانی به استقرار صلح در افغانستان شکل گرفته است.

افخمی رشیدی؛ حمایت بی دریغانه جمهوری اسلامی ایران را از دولت بر حال جمهوری اسلامی افغانستان اعلام کرد و گفت: این روابط سالیان سال پابرجا و مستحکم باقی خواهد ماند.

او ابراز امیدواری کرد که این گفته‌ها زمینه ساز روابط هرچه گرمتر بین دولت و ملت‌های افغانستان و ایران شده و دلسردی را برای دشمنان دو کشور به بار آورد.

در بخش دیگری از این مراسم، «محی‌الدین نوری»، معاون و سرپرست اداره ولایت هرات ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی مردم ایران از مهمان نوازی، همکاری های بی شائبه ایران با دولت و ملت افغانستان چه در زمان جهادو  مقاومت و چه در زمان سازندگی افغانستان ابراز قدردانی نمود.

سرپرست ولایت هرات با اشاره بر روابط نیک و حسنه بین 2 کشور اسلامی ایران و افغانستان طی سالیان گذشته و بخصوص 16 سال اخیر تصریح کرد: 2 کشور ایران و افغانستان دارای روابط خوب، مستحکم و در حد بالایی در منطقه هستند و سیاست دولت افغانستان هم همکاری‌های منطقه‌ای در سطوح مختلف است.

وی به پروژه بزرگ اقتصادی بندر چابهار نگاهی داشت و افزود: این پروژه توانسته است روابط خوبی را میان 3 کشور هند، ایران و افغانستان ایجاد کند و باعث رشد و توسعه منطقه نیز شده است.

نوری هم چنان اظهار داشت: امنیت منطقه به امنیت افغانستان گره خورده است و تلاش در تامین این امنیت، می‌تواند به آرامش منطقه هم کمک شایانی داشته باشد.

در پایان این همایش که بمناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در هرات برگزار شده بود، مولوی« خداداد صالح» رییس شورای علما و روحانیون غرب افغانستان نیز صحبت کرد و گفت: بیشتر از هر زمان دیگری نیاز است تا جوامع اسلامی با کنار گذاشتن اختلافات و سلیقه ها در کنار هم جمع شده و اتحاد و یکپارچگی را سرلوحه کارشان قرار دهند.

مولوی صالح، انقلاب اسلامی ایران را تنها مربوط به دولت و ملت ایران ندانست و خاطرنشان کرد : این انقلاب، پیروزی بزرگی برای تمام امت اسلامی بود.

او با اشاره به وحدت و انسجام اسلامی، تصریح کرد اگر امت مسلمان با یکدیگر متحدتر شوند، دشمنان اسلام “هیچ غلطی”  کرده نمیتوانند.

مولوی صالح همچنین در خصوص  صلح و همزیستی مسالمت آمیز در افغانستان صحبت کرد وخواهان این شد تا همگی برای این هدف تلاش کنند و نگذارند که افغانستان به سمت چالش‌های بیشتر برود.

رئیس شورای علمای غرب افغانستان علاوه بر این روابط کشورهای ایران و افغانستان را دارای عمق و وسعت زیادی است، گفت: “این روابط از سال‌های دور تا به حال ادامه داشته و با همت و تحکیم این روابط از بین نخواهد رفت.

گفتنی است همه ساله از 22 دلو سالروز پروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در گوشه و کنار افغانستان با برگزاری مراسم های با شکوهی تجلیل می شود.

کلیدواژه