دلو 24, 1397 09:01 Asia/Kabul
  • آل حبیب: هدف کودتای آمریکایی در ونزوئلا تسلط بر نفت است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، هدف کودتای آمریکایی در ونزوئلا را تسلط بر نفت این کشور دانست و تاکید کرد، سیاست های خصمانه، غیرقانونی و تحریک آمیز آمریکا باید متوقف شود.

به گزارش ایرنا، "اسحاق آل حبیب" روز سه شنبه در نشست جنبش عدم تعهد با موضوع ونزوئلا، تحولات کنونی در این کشور را مساله ای داخلی دانست که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای یا بین المللی نیست.

سفیر ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه هیچ اقدام خارجی نمی تواند بدون توافق صریح دولت ونزوئلا انجام شود، افزود: هیچ کس نمی تواند به کاراکاس دستور دهد که چه کاری انجام دهد.

آل حبیب با بیان اینکه آمریکا با برپایی یک جنگ اقتصادی و اعمال تحریم های یکجانبه، بحران اقتصادی در ونزوئلا ایجاد کرده است، اظهار داشت، آمریکا از این بحران به عنوان بهانه ای برای توجیه خصومت خود در ونزوئلا استفاده می کند.

سفیر ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه آمریکایی ها هیچ گاه به دنبال حمایت از دموکراسی و حقوق بشر نبوده اند خاطرنشان کرد اقدامات خصمانه واشنگتن در ونزوئلا منحصرا به منظور حفاظت از منافع آمریکا در منطقه آمریکای لاتین است که واشنگتن آن را حیاط خلوت خود می داند.

آل حبیب تصریح کرد: تلاش های آمریکا از جمله سوء استفاده از شورای امنیت در مسئله ونزوئلا، یک دخالت آشکار در امور داخلی کشوری دیگر است که به صراحت توسط ماده 2 منشور سازمان ملل منع شده است.

آل حبیب تاکید کرد، ایران در شدیدترین حالت، نقض گسترده قوانین بین المللی از سوی آمریکا را محکوم می کند.

آمریکا  و متحدانش در هفته های اخیر با حمایت از رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به دنبال انجام کودتا در این کشور هستند.

"خوان گوایدو" Juan Guaido  رهبر مخالفان دولت ونزوئلا چهارشنبه 23 ژانویه با حمایت آشکار آمریکا و متحدانش، خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند؛ اقدامی که دولت  و ملت ونزوئلا آن را کودتا علیه "نیکلاس مادورو" رئیس جمهور منتخب مردم برشمردند.

کلیدواژه