حوت 15, 1397 14:43 Asia/Kabul
  •   از تروریسم تا ائتلاف سازی‌های شکست خورده

مقامات آمریکا در 40 سال حیات نظام جمهوری اسلامی بیش از هر موضوعی، از قدرت‌یابی ایران در منطقه عصبانی بوده اند.

از این رو، پیوسته تلاش کرده اند تا از راه های گوناگون همچون جنگ و تحریم و ناامن کردن ایران با حمایت از تروریست ها ایران را با مشکلاتی مواجه کنند.

اما ملت ایران نه تنها در دوران دفاع مقدس در مقابل توطئه های آمریکا ایستاد؛ بلکه امروز هم مقابل قدرت نمایی های «دونالد ترامپ» ایستاده است و سلطه جویی آمریکا را به چالش می کشد.

سال 97 در این راستا یکی از برهه های حساس و سرنوشت ساز بود.

بخش قابل توجهی از توطئه آمریکا علیه ایران در سال گذشته بر روی جریان ائتلاف سازی علیه ایران متمرکز شد. برهمین اساس ترامپ، برای جلب نظر آل سعود و دیگر کشورهای عربی منطقه اتهام زدن به ایران را وسیله  قرار داد، تا از یکسو برای اقتصاد بیمارگونه آمریکا از دلارهای نفتی آن‌ها بهره‌مند شود و از سویی دیگر در طرح جدید امنیتی آمریکا در منطقه، برای حفظ موقعیت خود، نوعی تقسیم کار ایجاد کند.

به تعبیری که برخی رسانه ها از ترامپ کرده اند، وی همچون یک دلال تجاری؛ از ایران هراسی برای باج گرفتن از کشورهای عربی وغرق کردن آنها در جنگ های طایفه ای استفاده می کند.

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در این باره معتقد است:

"هدف واقعی ازاین ائتلاف، اعلان جنگ ضد ایران نیست بلکه استفاده ازادعایی موهوم به نام خطر بزرگ ایران، برای عادی سازی کامل روابط کشورهای عربی «سنی» با رژیم اشغالگر اسرائیل و چپاول باقی مانده ثروت های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین مالی پروژه های زیر ساختی آمریکا است که ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری وعده آن ها را داده بود."

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای نوشت: "موانع عظیمی پیش روی تلاش‌ها برای تشکیل چنین ائتلافی [علیه ایران] وجود دارد."

نیویورک‌تایمز در تحلیل این موانع افزود: "مقام‌ها و تحلیلگران کشورهای عربی می‌گویند به خاطر پیچیدگی روابط میان کشورها در منطقه، در عمل همکاری نزدیک میان این کشورها در جهت اهداف ضدایرانی دشوار خواهد بود."

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به تحریم‌هایی که دولت ترامپ، حدود ۶ ماه بعد از خروج از برجام علیه ایران بازگرداند، می‌نویسد: "مقام‌های آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست‌های ضدایرانی خودشان و حرکت دادن آنها به فراسوی تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه بوده‌اند."

«مروان معاشر»، معاون اندیشکده کارنگی و وزیر خارجه اسبق اردن می‌گوید: "اگر صحبت از هماهنگی در برخی حیطه‌های معین است که چنین اقدامی همین حالا هم انجام می‌شود ولی اگر هدف، ایجاد یک ائتلاف نظامی یا ناتوی عربی است فکر می‌کنم راه به جایی نمی‌برد."

درون زایی فرآیند قدرت سازی در ایران

نکته قابل تامل در ناکامی آمریکا در مقابله با ایران درون زایی فرایند قدرت سازی در ایران است.

بر اساس اعلام «موسسه تحقیقات صلح استکهلم» (سیپری)، عربستان سعودی با 87 میلیارد دلار در سال 2015 در جمع سه کشور نخست رده بندی کشورهای دارای بیشترین مخارج نظامی در جهان قرار گرفته و هزینه های نظامی ایران کسری از این میزانِ هنگفت و حتی پایین تر از امارات، ترکیه، رژیم صهیونیستی و عراق بوده است. 

دولتمردان آمریکا ناگزیرند این واقعیت را بپذیرند که این بار نیز درباره ایران دچار اشتباه محاسباتی شده اند.

روزنامه واشنگتن پست نوامبر 2016 در مقاله ای با اشاره به نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد سال 1332 (/اوت 1953) و اظهار نظر مقامات جدید آمریکا درباره ضرورت تغییر حکومت در ایران نوشت:

"... مقامات آمریکا با نشان دادن فراموشی تاریخی خود در حال انجام یک بازی خطرناک هستند که می تواند منجر به شکست خودشان شود." 

مقامهای آمریکا چه در گذشته و چه اکنون برای ضربه زدن به ایران هر کاری می توانستند انجام داده‌اند؛ اما باید بدانند که هر کسی علیه ملت ایران تعرض کند، بدون تردید، به ضرر خودش تمام می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان، به سخنان خصمانه و تهدیدآمیز ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی اشاره کردند و با گزافه خواندن آن، گفتند:

"... گزافه‌گویی‌های رئیس جمهور آمریکا موضوع جدیدی نیست، زیرا نظام اسلامی از ابتدا با توطئه های گوناگونی مواجه بوده است؛ اما بدخواهان ملت ایران هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند."

فشارها و سختی هایی که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی درچهل سال گذشته تحمل کرده است، گواه بر این واقعیت است که ملت ایران برای رسیدن به اهداف و آرمان های خود، مقابل همه فشارها ایستاد و با قدرت، به حرکت رو به جلو خود ادامه داد و با حفظ این شاخص ها به الگویی برای ملت‌های آزادیخواه در مناطق مختلف جهان تبدیل شده است. 

هرچند که آنها می کوشند حقیقت را زیر لفاظی ها وادعاهای موهوم همچون اتهام دخالت ایران در منطقه و صدور انقلاب پنهان سازند. آنها  نمی خواهند به عجز خود اعتراف کنند، زیرا با کینه ورزی و جنگ و تنگ نظری  نتوانستند چیزی از ارزش های انقلاب بکاهن .

اما این رویای آن ها یعنی شکست ملت ایران یقینا این بار هم تعبیری وارونه خواهد داشت.

«نوام چامسکی» نویسنده مشهور و نظریه پرداز آمریکایی می گوید:

"... تا زمانی که ایران مستقل بماند و در برابر سلطه آمریکا سر تعظیم فرود نیاورد، دشمنی‌ها و مخالفت های آمریکا ادامه خواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیرقابل پذیرش است، چون از استقلال خود چشم‌پوشی نمی ‌کند."

استکبار جهانی ودر صدر آن آمریکا ازهمان ابتدا، رویارویی با انقلاب اسلامی را در اولویت سیاست خود قرار دادند تا نظام جمهوری اسلامی را به تصور خود سرنگون کنند. آمریکا در این زمینه، اقدام به طراحی و اجرای توطئه های فراوان کرد. اکنون نیز همچنان این سیاست را با اقدامات زورگویانه و سلطه جویانه و با همدستی برخی کشورهای منطقه دنبال می کند.

در روزهای پایانی سال گذشته برگزاری نشست «ورشو» تحرک دیگری بود که از سوی آمریکا درهمین چارچوب طراحی شد. آمریکا اما می‌داند که این تلاش‌ها شکست خورده‌اند ولی در هر حال ناگزیر است وانمود کند که در خصومت ورزی با ایران تنها نیست. 

واقعیت این است که  مسئله اصلی و چالشآامریکا با جمهوری اسلامی ایران؛ حضور مقتدرانه ایران  در منطقه است که راه سلطه جویی آن ها را سد کرده است و اجازه نمی دهد که مثلث آمریکا، اسراییل و عربستان به اهداف شوم خود برسند. آنچه مسلم است ماهیت استکباری آمریکا برای ملت ایران شناخته  شده است.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه به مؤلفه های اقتدار ایران در منطقه نیز اشاره دارند و تاکید می کنند: "حضور در منطقه و طرفداری ملتها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه های قدرت بخش صرف نظر نمی کند."

بی تردید آنگونه که رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان کردند: "بر اساس سنت الهی، در شکست دشمن هیچ تردیدی وجود ندارد و سرنوشت رئیس جمهور کنونی امریکا بهتر از سرنوشت اسلاف خود همچون بوش و ریگان نخواهد بود و همانند آنها در تاریخ گم خواهد شد."

کلیدواژه