رفتار آمریکا با ملت ایران؛ فراتر از جنایت ضد بشریت/ تحلیل
(last modified 1397-12-17T07:11:12+00:00 )
حوت 17, 1397 11:41 Asia/Kabul
  • رفتار آمریکا با ملت ایران؛ فراتر از جنایت ضد بشریت/ تحلیل

"محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران در بازنشر نامه 66 دانشمند پزشکی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد، از جامعه جهانی خواست تحریم‌های آمریکا ضد ایران را به ویژه در بخش پزشکی محکوم کند.

پیش از این هم "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران چهارشنبه‌شب گذشته گفت: حکومت آمریکا به دروغ ادعا می‌کند که فقط با نظام و حکومت ایران مشکل دارد و این ادعا یک دروغ بی‌شرمانه است؛ آنان حتی برای ساخت یک مرکز دارویی برای مردم ایران اعمال فشار می‌کنند. روحانی تصریح کرد: کاری که حکومت آمریکا با مردم ایران انجام می‌دهد، فراتر از تحریم و جنایت ضد بشریت است

سیاست کنونی دولت آمریکا، اوج دشمنی و خصومت را با ملت ایران به نمایش گذاشته است. دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا پس از اینکه 18 ثور از برجام خارج شد، تحریم همه جانبه ایران را در دستور کار قرار داده است.  

سیاست آمریکا درقبال برجام فقط به خروج از این توافق مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل محدود نمی‌شود. رویکردی که آمریکا درقبال ایران اتخاذ کرده، زندگی روزمره مردم عادی را تحت تاثیر گذاشته است. تحریم همه‌جانبه ایران و تاثیر آن بر زندگی مردم، نشانه دشمنی آمریکا با ملت ایران است، و مخالفت با برجام بهانه‌ای بیش نیست.  

تحریم‌های آمریکا و محدود شدن تجارت بین‌المللی، به طور طبیعی بر قابلیت ایران برای دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، دارو و ملزومات پزشکی تأثیرگذار است. بر اساس حقوق انسانی و بین‌الملل، کشورها ملزم به محترم شمردن حق دسترسی به خدمات پزشکی هستند و نباید در دسترسی افراد به خدمات درمانی و سلامت محدودیت ایجاد شود.

با این وجود، دولت آمریکا مدعی است تحریم ایران، بخش دارو و درمان را هدف قرار نمی‌دهد. این درحالی است که رویترز اخیرا در گزارشی نوشت، برخلاف ادعای آمریکا، شرکت‌های غذایی و دارویی در نتیجه تحریم‌های آمریکا ضد ایران در حال لغو قرارداد با طرف‌های ایرانی هستند.  

"محسن محبی" رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری ایران هم اخیرا با بیان اینکه آمریکا در ادعاهای خود اعلام کرده که دارو و غذا را هیچ وقت تحریم نکرده و قابل صدور به ایران است، گفت: نظام بانکی بین‌المللی از مبادلات دارویی و غذایی حمایت نمی‌کند، از این‌رو، این موارد همچنان در تحریم قرار دارد

آنچه مسلم است، تحریم‌های آمریکا به‌طور مستقیم مردم ایران را هدف قرار می‌دهد و هرگونه فرافکنی آمریکایی‌ها در این زمینه، تلاش برای توجیه افکار عمومی است. موضع‌گیری دیوان بین‌المللی دادگستری هم به روشنی مشخص می‌کند، دولت آمریکا در پیشبرد سیاست‌های خود در قبال ایران، ارزش برای مردم قائل نیست.    

دیوان بین‌المللی دادگستری سوم اکتبر گذشته با اعلام صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا، رای به لغو تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا ضد ایران داد.

آنچه دولت کنونی آمریکا درقبال ایران در پیش گرفته، نشانه‌‌ی محکمی در خصومت و دشمنی با ملت ایران است. این سیاست، محدود به دولت ترامپ نیست و در 40 سال گذشته، دولت‌های مختلف در آمریکا به بهانه دشمنی با دولت و حکومت ایران، مردم عادی را هدف قرار دادند. از این‌رو؛ موفقیت ایران در مسیر تولید داروهای جدید و فاصله گرفتن از وابستگی خارجی در این بخش، نشان از ثابت قدمی ملت ایران دارد که در هیچ شرایطی تسلیم آمریکا نخواهد شد.

کلیدواژه