حوت 19, 1397 10:14 Asia/Kabul
  • ظریف: روابط ایران و عراق تاریخی است/ آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در گفت وگو با شبکه الفرات عراق تصریح کرد؛ آمریکا برای قطع روابط با ایران به عراق فشار می‌آورد اما هرگز موفق نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" روابط ایران و عراق را "دوستانه" و"تاریخی" برشمرد و خاطرنشان کرد، مردم دو کشور با یکدیگر خویشاوند هستند.
ظریف با تاکید بر اینکه ایران به دنبال روابط همه جانبه با عراق است، افزود: تهران همواره عراق را یک ستون مهم امنیت منطقه غرب آسیا دانسته و معتقد است که بدون عراق منطقه امنیت نخواهد داشت.

وزیر خارجه ایران در رابطه با پیشنهاد گفت وگوی منطقه‌ای با حضور ایران، عراق، ترکیه، عربستان و مصر که پیش از این از سوی "سید عمار حکیم" رئیس جریان حکمت ملی عراق مطرح شده بود، نیز گفت: ایران از همه پیشنها‌دها برای همکاری منطقه ای حمایت می کند.

ظریف با بیان اینکه ایران همیشه در کنار مردم منطقه بوده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها کشورهای منطقه می توانند درباره آینده منطقه تصمیم بگیرند.
وزیر خارجه ایران در ادامه درخصوص مذاکراه با عربستان نیز گفت: ایران همواره آمادگی گفت وگو با همسایگان از جمله عربستان را داشته اما سعودی ها هیچگاه  علاقه‌ای به گفت وگو نشان نداده اند.
ظریف به برجام و خروج آمریکا از  آن نیز اشاره کرد و گفت: واشنگتن با خروج از برجام ثابت کرد برای مذاکره قابل اعتماد نیست.
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه برجام  به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است، افزود: "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اگر فکر می کند به توافقی بهتر از برجام می‌تواند برسد کاملا در اشتباه است.

کلیدواژه