حوت 20, 1397 16:40 Asia/Kabul
  •  روحانی: امنیت و ثبات عراق به سود همه منطقه است

رئیس جمهوری اسلامی ایران، امنیت و ثبات عراق را به سود همه منطقه دانست و تاکید کرد: ایران و عراق به دلیل تروریسم، با دشواری های زیادی روبرو شدند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست مشترک خبری با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در بغداد گفت: اهمیت و ثبات عراق برای ایران اهمیت دارد زیرا عراق باثبات می تواند نقش مهمی در منطقه ایفا کند.

روحانی با بیان اینکه "احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است" افزود: روابط دو ملت ایران و عراق هزاران ساله است و تهران علاقه مند است که این روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و منطقه ای را بیش از پیش مستحکم کند.

روحانی همچنین با  تاکید بر تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم در روابط گمرکی، مرزی و استانداردهای کیفی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و عراق، خاطرنشان کرد: دو کشور می توانند روابط و همکاری‌ خود را در بخش های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروند رود، اتصال راه آهن دو کشور گسترش دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ بروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط ایران و عراق تاثیر بگذارد.

«برهم صالح» نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران نقش بسیار برجسته ای در شکست داعش داشته است، بر گسترش همکاری  تهران - بغداد در زمینه های گوناگون از جمله راه آهن، گردشگری، محیط زیست، صنعت، معدن و همکاری علمی و فرهنگی تاکید کرد.

صالح، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق را تاکیدی بر عمق روابط بین دو کشور دانست و بر رفع موانع همکاری بین تهران و بغداد تاکید کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز(دوشنبه) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

 

کلیدواژه