حمل 01, 1398 11:51 Asia/Kabul
  • برگزاری مراسم مشترک تحویل سال نو مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان

مراسم تحویل سال نو و عید نوروز بامداد پنجشنبه با حضور فرماندهان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، مسئولان شهرستان‌های مرزی و سران طوایف مناطق مرزی دو طرف در پایانه مرزی "بیله سوار" برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ سردار سرتیپ «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: برپایی جشن مشترک نوروز بین مرزداران دو کشور بیانگر وجود ریشه‌های عمیق فرهنگی و وجود صلح، دوستی و مودت ایران و جمهوری آذربایجان است. 

سردار رضایی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مرزهای طولانی، روابط و اشتراکات دیرینه تاریخی و مذهبی دارند و جشن مشترک تحویل سال و عید نوروز پیام بزرگی به جهانیان دارد که تعامل، مودت و دوستی میان دو کشور همسایه پایدار و همیشگی است.

«الچین قلی اف» Elchin Guliyev فرمانده مرزبانی جمهوری آذربایجان نیز در این جشن گفت: ملت ایران و جمهوری آذربایجان دارای علایق و ریشه‌های فرهنگی مشترک هستند و برگزاری اینگونه آیین‌های مشترک به نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور کمک می کند.

فرمانده مرزبانی جمهوری آذربایجان افزود: برگزاری این نشست برای بزرگداشت آیین مشترک نوروز می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق از یک رابطه خوب و صمیمانه بین همسایگان مورد استفاده دیگر کشورها نیز قرار گیرد.

عید نوروز که جشنی با ریشه ایرانی است در 12 کشور جهان به رسمیت شناخته می‌شود و در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و آلبانی با همین نام «نوروز» در تقویم رسمی‌شان تعطیل است.

بیش از 300 میلیون نفر در 11 کشور، نوروز سنت کهن مردم ایران را جشن می گیرند.

کلیدواژه