حمل 02, 1398 18:36 Asia/Kabul
  • ایران قطعنامه شورای حقوق بشر را غیرسازنده و سیاسی خواند

سفیر و نماینده دائم ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، در واکنش به قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط سوئد در شورای حقوق بشر، به دولت سوئد توصیه کرد، به اقدامات زیان‌بار و تقابلی علیه ملت ایران پایان دهد.

صبح امروز (جمعه) قطعنامه‌ای با محور تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر به تصویب رسید.

«اسماعیل بقایی» با غیرسازنده و سیاسی خواندن این اقدام، افزود: دولت‌هایی که سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارند، از جمله آن‌هایی که منطقه غرب آسیا را با ارسال سلاح، حمایت فعالانه از تروریسم و خشونت افراطی به ویرانی و تخریب کشانده‌اند، حامیان اصلی این قطعنامه هستند.

براساس این گزارش، در چند سال اخیر این قطعنامه با هدف تمدید سالانه ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر ایران از سوی سوئد، انگلیس و چند کشور دیگر پیشنهاد و تصویب شده است.

نماینده ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه تمدید مأموریت گزارشگر ویژه، تنها موجب تقویت کلیشه‌های موهوم علیه ایران می‌شود، افزود: باعث تأسف است که زمان و بودجه شورای حقوق بشر صرف اینگونه کلیشه‌سازی‌ها توسط عده‌ای اندک علیه یک عضو سازمان ملل می‌شود. 

بقایی با اشاره به تعامل ایران با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، تصریح کرد: ادعاهای حقوق بشری مبتکران این قطعنامه خالی از اعتبار و مبنای اخلاقی است چراکه این کشورها نسبت به جنایت‌های نظام‌مند متحدانشان در منطقه غرب آسیا بی اعتنا بوده و در برابر تحریم‌های ضدبشری و غیرقانونی آمریکا علیه مردم ایران، سکوت کرده‌اند. 

کلیدواژه