ظریف: اروپایی‌ها مشغول جلب رضایت ترامپ هستند
(last modified 1398-01-15T05:04:45+00:00 )
حمل 15, 1398 09:34 Asia/Kabul
  • ظریف: اروپایی‌ها مشغول جلب رضایت ترامپ هستند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب با انتقاد از تلاش اروپایی‌ها برای اعمال فشار بیشتر به ایران گفت: با وجود خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها به جای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا به دنبال جلب رضایت "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" در توییتر با اشاره به تلاش سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا برای اعمال فشار بیشتر به ایران از طریق سازمان ملل متحد به بهانه برنامه موشکی تصریح کرد؛ "با گذشت یکسال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، اروپا قادر نیست اراده‌ای سیاسی برای به چالش‌کشیدن تروریسم اقتصادی آمریکا گردهم‌ بیاورد؛ نه حتی با تشکیل یک کانال بانکی برای کمک‌های بشردوستانه."

ظریف افزود: "سه کشور اروپایی در مقابل، مشغول جلب رضایت ترامپ از طریق فشار به سازمان ملل متحد در ارتباط با توانمندی‌های دفاعی ایران هستند."

نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نامه ای "آنتونیو گوترش" دبیر کل این سازمان،  برنامه دفاعی موشکی ایران را به زعم خود در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت برشمردند و فشار بیشتر به ایران را خواستار شدند.

این ادعای بریتانیا، فرانسه و آلمان در حالی است که در قطعنامه 2231 هیچ اشاره ای به برنامه موشکی ایران نشده است. 

بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از خروج آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

تروئیکای اروپایی همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده اند. 

"ظریف" 3 ژانویه (13جدی 1397) در واکنش به این ادعا  تصریح کرد، واشنگتن، ایران را به نقض قطعنامه ای متهم می کند که خود آن را نقض کرده است.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه نیز اخیرا از موضع‌گیری کشور‌های غربی در قبال برنامه فضایی و موشکی ایران انتقاد کرد و گفت: ایران با آزمایش های موشکی خود هیچ گونه اقدام ممنوع ازنظر قوانین بین المللی انجام نمی دهد.

کلیدواژه