حمل 23, 1398 10:42 Asia/Kabul
  • خدمات‌ ایران به پناهندگان؛ نمونه و الگو در جهان/تحلیل

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مشهد، گفت: سیاست‌های ایران در خدمات‌رسانی به پناهندگان و رفع مشکلات معیشتی، بهداشتی و تحصیلی آنان نمونه مثال‌زدنی و الگویی موفق در جهان است.

"مولوگتا زودای مامو" پس از سفر به مرز "دوغارون" در استان خراسان رضوی، شمال شرق ایران، با قدردانی از خدمات ایران در طول 40 سال گذشته به پناهندگان تصریح کرد: دولت ایران علاوه بر میزبانی مطلوب از پناهندگان، فرصتی برای رشد و تاثیرگذاری اتباع خارجی در جامعه فراهم کرده است.

نگاه حداکثری دولت ایران به مساله اخلاق و رافت اسلامی تمایزی بین انسان‌ها قائل نیست و میزبانی شایسته از پناهندگان به ویژه مهاجران افغان گویای این مساله است. ایران حدود چهار دهه است میزبان پناهندگان خارجی است و در این میان، مهاجران افغان بیشترین حضور دارند. 

حضور پناهندگان در ایران فقط به زندگی در سایه آرامش محدود نمی‌شود و پناهندگان افغان در ایران از همه امکانات آموزشی، تحصیلی و بهداشتی برخوردار هستند. نکته قابل توجه در این زمینه، فقط به مهاجران قانونی افغان خلاصه نمی‌شود و کسانی هم که به طور غیرقانونی در ایران حضور دارند از امکانات رفاهی برخوردار هستند. 

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بهار 2015 درباره ضرورت تحصیل کودکان افغان، حتی مهاجران غیرقانونی در ایران فرمودند: هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که به طور غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند

دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحصیل همه کودکان افغان در ایران از جمله پیشرفته‌ترین سیاست‌ها در خدمات‌رسانی به پناهندگان محسوب می‌شود و اقدامی ستودنی و در سطح جهان بی‌بدیل است. سیاست ایران درقبال پناهندگان افغان در سطح جهان نمونه است و این مهم، بارها از سوی سازمان ملل متحد و نهادهای مسئول در امور پناهندگان مورد تقدیر قرار گرفته است. 

حضور پناهندگان هزینه مالی به دولت ایران تحمیل می‌کند و با توجه به سطح امکاناتی که ایران در اختیار مهاجران افغان قرار می‌دهد هزینه آنان را چند برابر می‌کند. در این میان، توجه ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به دولت ایران و کمک به آن برای تامین هزینه‌های سنگین مهاجران ضروری است.     

در همین زمینه، "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" وزیر کشور ایران با اشاره به حضور حدود سه میلیون پناهنده مجاز و غیرمجاز افغان در ایران اعلام کرده است: ایران هزینه‌های زیادی برای نگه‌داری از پناهندگان پرداخت می‌کند؛ به طوری که این افراد از همه خدمات و امکانات از جمله آموزشی، بهداشتی و درمان و مسکن بهره‌مند هستند.

به گفته مسئولان سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران بیش از میزان مشخص شده به پناهندگان خدمات ارائه و از آنان حمایت می‌کند. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود نهادهای مسئول در زمینه پناهندگان به ایران بیش از پیش کمک کنند؛ اکنون کمک سازمان ملل به ایران برای ارائه خدمات به مهاجران افغان ناچیز است. 

جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های اسلامی و توجه ویژه به مقوله حقوق‌بشر اسلامی؛ درب مدارس، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های خود را به روی پناهندگان باز کرده است؛ به گونه‌ای که مهاجران افغان همانند مردم ایران از همه مزایا در سطوح مختلف برخوردار هستند. این سطح خدمات به مهاجران افغان سبب رشد و تعالی آنان در جامعه شده است و با بازگشت به کشور خود، در فرایند توسعه افغانستان نیز نقش موثر خواهند داشت. 

کلیدواژه