هذیان‌گویی سفیر فرانسه در آمریکا: ایران بعد از انقضای "برجام"، مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نیست
(last modified 1398-01-25T03:44:15+00:00 )
حمل 25, 1398 08:14 Asia/Kabul
  • هذیان‌گویی سفیر فرانسه در آمریکا: ایران بعد از انقضای

سفیر فرانسه در آمریکا شنبه شب در توییتر مدعی شد ایران بعد از انقضای برجام، مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، "ژرارد آرود"  همچنین ادعا کرد ایران مجبور است بر اساس  پیمان منع اشاعه و پروتکل الحاقی در شرایط نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

سفیر فرانسه در آمریکا همچنین در توییتر نوشت، روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای "بوشهر" ایران را تأمین می‌کند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که ایران بعد از برجام، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند.

هذیان‌گویی های سفیر فرانسه در آمریکا در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از  توافق بین المللی برجام، حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکنون بارها پایبندی ایران به برجام و صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده است.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه