ثور 03, 1398 11:37 Asia/Kabul
  • مقام بریتانیایی: تحریم نفتی جدید واشنگتن علیه تهران نابخردانه است

رئیس اتاق بازرگانی بریتانیا و ایران، ضمن ابراز تاسف از تحریم نفتی جدید واشنگتن علیه تهران، این رویکرد دولت «دونالد ترامپ» را اقدام تهاجمی و ناکارآمد دانست.

به گزارش پارس تودی، «نورمن لامونت» در مصاحبه با ایرنا گفت: تحریم های یکجانبه واشنگتن در قبال ایران را اقدامی "نابخردانه" و "ناکارآمد" خواند که ترمیم آن سال ها طول خواهد کشید.

«مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا روز دوشنبه در آستانه نخستین سال خروج غیرقانونی آمریکا از برجام اعلام کرد، واشنگتن از دوم ماه مه (12 ثور)  معافیت هشت کشور خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد.

دولت بریتانیا به همراه آلمان و فرانسه برای مقابله با تحریم های ضد برجامی آمریکا و ادامه روابط تجاری با ایران، کانال ویژه پرداخت مالی اروپا و ایران را با عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا "اینستکس" - INSTEX ایجاد کرده اند.

تهران البته معتقد است که اروپایی ها در اجرای عملی این تعهدشان، بسیار عقب هستند. مقام تجاری بریتانیا در این زمینه گفت: اینستکس می تواند در پرداخت های مربوط به خرید نفت از ایران استفاده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، 18 ثور 1397 به طور یک جانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، کشورش را از برجام خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

دور نخست تحریم ها از 16 اسد به اجرا گذاشته شد؛ دور دوم نیز 14 عقرب 1397 رسما اجرایی شد.

آمریکا در ماه نوامبر سال 2018  تحریم‌های نفتی ایران را از سر گرفت، اما مجبور شد کشورهای ایتالیا، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، یونان و همچنین جزیره تایوان را از تحریم واردات نفت ایران به مدت شش ماه معاف کند.

این اقدام، همسو با پیش‌بینی کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی بود که تأکید داشتند آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند.

کلیدواژه