ثور 11, 1398 07:26 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: حاکمیت قانون، از یکجانبه‌گرایی آمریکا رنج می‌برد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در مراسم بزرگداشت روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح که ازسوی جنبش عدم تعهد در این شهر برگزار شد گفت: چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون، از یکجانبه‌گرایی آمریکا رنج می‌برد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، "کاظم غریب آبادی" ضمن حمایت از برگزاری این نشست افزود، چندجانبه گرایی، اساس روابط بین‌الملل است و پیدایش سازمان‌های بین‌المللی نیز بر این اصل استوار می‌باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در ادامه با بیان اینکه اقدامات قهری یکجانبه مانند تحریم، تهدید به استفاده از زور، مداخله نظامی و حتی اقداماتی نظیر خروج از معاهدات بین‌المللی، از سوی آمریکا در سطح بالایی اعمال می‌شوند خاطرنشان کرد، این اقدامات آمریکا  قطعاً مغایر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.

"غریب آبادی" در این نشست از جامعه بین الملل خواست با این اقدامات آمریکا مخالفت نموده و به چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون پایبند باشد.

وزیر خارجه ایران نیز چهارشنبه هفته گذشته در نشستی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همین مناسبت برگزار شد، چند جانبه گرایی را تنها راه حل برای حمایت از صلح دانست و با تاکید بر حمایت همیشگی ایران از دیپلماسی، فهرستی از اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را برای جهانیان برشمرد.

"محمد جواد ظریف" در این نشست خاطرنشان کرد، اعمال فرا سرزمینی قوانین داخلی، نادیده گرفتن تعهدات بین المللی و احکام دیوان بین المللی دادگستری، اعلام خودکامانه نیروهای مسلح یک دولت به عنوان «تروریست» و پرورش افراط گرایی از طریق جنگ‌های دائمی بی هدف و بدون ملاحظه بخشی از این یکجانبه گرایی آمریکا است.

 

کلیدواژه