ثور 11, 1398 13:11 Asia/Kabul
  •  ظریف: بحران‌های منطقه حاصل ماجراجویی‌های آمریکا است

وزیر امور خارجه ایران، بحران های منطقه غرب آسیا را ناشی از ماجراجویی‌های کوته بینانه و یکجانبه گرایی تخاصم آمیز دولت کنونی آمریکا دانست.

به گزارش ایرنا؛ «محمدجواد ظریف» روز چهارشنبه در "مجمع گفت وگوی همکاری آسیا" دردوحه، با بیان اینکه اعمال اراده یک قدرت بر دیگر ملت ها تهدید همگان است افزود: تا زمانی که کشورها از قابلیت ها و توانمندی های خود برای تضمین چندجانبه گرایی استفاده نکنند، یکجانبه گرایی می تواند حکومت جنگل را جایگزین حکومت قانون کند.

ظریف همچنین با تاکید بر حل مشکلات منطقه از طریق گفت وگو افزود: ایران مدت ها قبل پیشنهاد تاسیس «مجمع گفت وگوهای منطقه ای در خلیج فارس» را مطرح کرد زیرا تنها راه تضمین صلح و رفاه با به رسمیت شناختن سرنوشتی مشترک بدست می آید.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی شریک ثابت قدمی برای پیگیری مستمر و خستگی ناپذیر گفت وگو و چندجانبه گرایی است تصریح کرد: برای آنکه گفت وگوی همکاری آسیا نقش سازنده خود را ایفا و اهداف خود را محقق کند، برخورداری از دبیرخانه ای کارآمد و حرفه ای، فوق العاده اهمیت دارد.

ظریف روز سه شنبه برای شرکت در شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه "مجمع گفت وگوی همکاری آسیا" به دوحه سفر کرد.

مجمع گفت و گوی همکاری آسیا، ژوئن 2002 با هدف کمک به توسعه اقتصادی و فراهم سازی بسترهای رسیدن به صلحی پایدار از طریق گفت وگو و تعامل درون منطقه ای تاسیس شد.

در حال حاضر 34 کشور عضو این مجمع هستند.

کلیدواژه