صالحی: ایران دیگر ملزم به رعایت 300 کیلو اورانیوم غنی شده نیست
(last modified 1398-02-18T08:29:14+00:00 )
ثور 18, 1398 12:59 Asia/Kabul
  • صالحی: ایران دیگر ملزم به رعایت 300 کیلو اورانیوم غنی شده نیست

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: از امروز(چهارشنبه)، ایران دیگر ملزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده 3.67 درصد و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیست.

«علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جمع خبرنگاران درباره کاهش تعهدات ایران در برجام افزود: بر اساس ماده ۲۶ برجام، ایران هر زمانی تشخیص دهد که طرف مقابل به تعهدات خود درست عمل نکرده، می‌تواند جزئی یا بخشی از برجام را تعلیق کند تا اینکه رفتار طرف مقابل را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

صالحی با بیان اینکه آمریکا جلوی فروش اورانیوم غنی شده یا آب سنگین ایران را گرفته است در حالی که این از حقوق تهران در برجام است تصریح کرد: با توجه به اقدام آمریکا و پر نکردن خلاء خروج واشنگتن از برجام توسط اعضای باقیمانده در این توافق، رئیس جمهوری اسلامی ایران عدم فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را تا اطلاع ثانوی،اعلام کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ایران فعلا از برجام خارج نمی شود تاکید کرد: اگر در مهلت 60 روز ایران به کشورهای باقیمانده در برجام، این کشورها بتوانند نظرات تهران را تامین کنند، ایران هم طبق برجام عمل خواهد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای باقیمانده در برجام همچنان بخواهند بدعهدی کنند، جمهوری اسلامی ایران قدم های بعدی را برخواهد داشت.

شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه ای اعلام کرد: تهران از امروز(چهارشنبه) برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می کند و به کشورهای باقیمانده در این توافق، ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت می دهد.

کلیدواژه