جوزا 20, 1398 08:02 Asia/Kabul
  • ورود وزیر امور خارجه آلمان به تهران

"هایکو ماس" Heiko Maas وزیر خارجه آلمان بامداد دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "هایکو ماس" قرار است امروز (دوشنبه) ابتدا با "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه و سپس با "حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مختلف از جمله آخرین وضعیت برجام و نیز کانال ویژه تجارت اروپا با ایران موسوم به "اینستکس" INSTEX  رایزنی کند.

اروپا  31 ژانویه 2019 بالأخره پس از ماه‌ها، رسما راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران موسوم به "اینستکس" را اعلام کرد؛ این کانال مالی اما هنوز اجرایی نشده است.

می 2018، همزمان با خروج آمریکا از برجام، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد. از آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق می انداخت.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند.

این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

درهمین راستا؛ جمهوری اسلامی ایران بارها با اشاره به عدم تحقق وعده های اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام، تاکید کرده است، صبر ایران بی نهایت نخواهد بود و اروپایی ها بجای حمایت صرفاً سیاسی از برجام باید به این توافق بین المللی بویژه در حوزه اقتصادی و پولی عمل کنند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه هشتم ماه می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه