ظریف : تنها راه کاهش تنش در منطقه، توقف جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است
(last modified 1398-03-21T03:43:18+00:00 )
جوزا 21, 1398 08:13 Asia/Kabul
  •  ظریف : تنها راه کاهش تنش در منطقه، توقف جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اعلام جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکید کرد: تنها راه کاهش تنش در منطقه غرب آسیا، توقف جنگ اقتصادی است.

«محمدجواد ظریف» روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «هایکو ماس» Heiko Maas وزیر امور خارجه آلمان در تهران با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران برای جهان بسیار خطرناک است افزود: نباید توقع داشت کسانی که جنگ اقتصادی علیه مردم ایران را راه انداخته اند و یا آن را هدایت می کنند، در امان باشند.
ظریف با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند علیه مردم ایران اقدامی کند مگر آنکه پاسخ قاطعی دریافت خواهد کرد گفت: ایران هرگز شروع کننده هیچ جنگی نبوده است، اما اگر کسی با ایران جنگی را شروع کند، او پایان دهنده این جنگ نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تاکید براینکه 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت می کند که ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند است خاطرنشان کرد: ایران موظف است به همان اندازه که به تعهدات بین المللی پایبند است از حقوق مردمش هم دفاع کند.
ظریف با اشاره به جنایت های آمریکا از جمله حمایت از "صدام" دیکتاتور معدوم عراق، به رسمیت شناختن اشغال قدس و بلندی‌های جولان، حمایت از گروه های تروریستی و پشتیبانی از بمباران غیرنظامیان یمنی اظهار کرد: ایران هفت هزار سال است که در منطقه غرب آسیا حضور دارد اما مشخص نیست که چرا آمریکا در این منطقه حضور دارد و تنش آفرینی می کند.
«هایکو ماس» نیز در این نشست خبری مشترک با بیان اینکه "تاثیرگذاری خارج از منطقه غرب آسیا بر روی کشورهای این منطقه، باعث بوجود آمدن بی ثباتی می شود" اظهار کرد: تنش موجود در منطقه غرب آسیا بسیار خطرناک است.
ماس همچنین با تاکید بر حمایت سه کشور اروپایی(انگلیس، آلمان و فرانسه) از برجام تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام باعث شد که منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام که جزء حقوق ایران بود، محقق نشود لذا اروپا تلاش می کند که امکان تجارت و رشد اقتصادی در ایران را فراهم کند.

 

کلیدواژه