جوزا 21, 1398 13:04 Asia/Kabul
  • ایران، پیشگام مبارزه با مواد مخدر در جهان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از کشورهای اروپایی به دلیل جدی نبودن در مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی پیشگام مبارزه با مواد مخدر در جهان است.

«اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز سه شنبه در نشست خبری درباره اقدامات ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، ۷۵ درصد کشفیات تریاک، ۶۱ درصد مرفین و ۱۷ درصد هرویین جهان، توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.
مومنی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۱۷ ایران ۲۱ تُن هرویین کشف کرد در حالی که کل اروپا با بیش از پنجاه کشور حدود چهار تُن هرویین کشف کرد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با بیان اینکه کشور‌های هدف قاچاق مواد مخدر نباید در زمینه مبارزه با قاچاقچیان بی تفاوت باشند،تصریح کرد: در سی سال گذشته، ایران ۱۲ هزار تُن انواع مواد مخدر کشف کرده و سه هزار و ۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.
مومنی با بیان اینکه از زمان حضور آمریکا در افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است، گفت: در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ کل کشت مواد مخدر در افغانستان۲۰۰ تن بود اما با حضور آمریکا این میزان به ۹ تا ۱۰هزار تُن افزایش یافته است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران همچنین گفت: بیست میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۲ سال آمریکا از مواد مخدر استفاده کرده‌اند و براساس اعلام یکی از موسسات آمار آمریکایی در سال ۲۰۱۷، هفتاد هزار و ۲۳۷ نفر در آمریکا به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.

 

کلیدواژه