جوزا 22, 1398 07:55 Asia/Kabul
  • دهقانی: حفظ و تداوم برجام صرفاً با هزینه ایران امکان‌پذیر نیست

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با تاکید بر اینکه تداوم برجام صرفاً با هزینه ایران امکان‌پذیر نیست تصریح کرد، کشورهای باقیمانده در این توافق بین المللی وظیفه‌ دارند برای حفظ برجام گام‌های عملی و جدی بردارند.

به گزارش ایرنا، "غلامحسین دهقانی" در این نشست گفت: طرف های برجام پس از خروج غیرقانونی واشنگتن از این توافق بین المللی متعهد شدند تا «راه‌های عملی» برای عادی‌سازی و حتی ارتقای همکاری‌های اقتصادی با ایران، از جمله از طریق ایجاد کانال‌های بانکی مؤثر و تداوم صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، طراحی کنند اما تاکنون هیچ ساز وکار اجرایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و جبران تأثیرات آن ارائه نکرده اند.

"دهقانی" خاطرنشان کرد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بخش وسیعی از برجام را خنثی  و به‌طور اساسی توازن آن را از بین برده است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران به اقدامات متقابل ایران در برابر خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی ها در اجرای تعهداتشان نیز اشاره کرد و اظهار داشت، این اقدامات در راستای استیفای حقوق شناخته‌شده جمهوری اسلامی ایران ذیل بندهای 26 و 36 برجام صورت گرفته است.

دهقانی افزود ایران با این تصمیم خود در واقع به حفظ برجام کمک کرده و همزمان، آمادگی خود را برای ادامه مشورت‌ها با جامعه بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای باقیمانده در برجام، به‌منظور یافتن راه‌های عملی مؤثر برای حفظ این توافق اعلام داشته است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه