جوزا 24, 1398 14:20 Asia/Kabul
  • حمله به نفتکش ها ؛ خرابکاری تیم

یک ماه پس از حمله به کشتی ها در الفجیره 22 ثور، دو کشتی دیگر نیز روز گذشته در دریای عمان هدف قرار گرفته و دچار حریق شدند.

شواهد نشان می دهد که حمله به کشتی ها ، عملیات تروریستی که توسط گروههای تروریستی رخ داده باشد، نیست. برخی از مقامات و رسانه های آمریکایی و عربی تلاش می کنند حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان را به ایران نسبت دهند.
بر این اساس نیز مدعی شدند که این حادثه با مین و اژدر انجام شد، ادعایی که توسط رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی رد شد.
«یوتاکا کاتادا» Yutaka Katada" رئیس شرکت کشتیرانی ژاپن روز جمعه گزارش ها در خصوص برخورد مین با این نفتکش را "نادرست" عنوان کرد زیرا خسارت های وارد شده فراتر از خط تراز کشتی با سطح آب است.
آمریکا نیز نشست فوری شورای امنیت را در خصوص حمله به کشتی ها و ضد ایران برگزار کرد، اما نمایش شبانه مایک پمپئو در شورای امنیت ضد ایران با شکست مواجه شد. 
برخلاف جنگ روانی دولت آمریکا و برخی متحدان عربی آن، می توان گفت حمله به کشتی ها اقدامی برنامه ریزی شده و هدفمند در جهت "تخریب دیپلماسی" و "شعله ور کردن جنگ" در غرب آسیا است. 
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در واکنش به تلاش آمریکا برای محکوم کردن ایران در توئیتر نوشت: "این که آمریکا فوراً و بدون شواهد واقعی، ایران را متهم می کند تنها این نکته را آشکار می کند که تیم "ب" در حال حرکت به سوی نقشه جایگزین است: دیپلماسی خرابکاری و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی ضد ایران."
نخستین مطلبی که در خصوص به کارگیری "دیپلماسی خرابکاری" می توان مطرح کرد این است که این حادثه دقیقاً زمانی انجام شد که «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در تهران قرار بود با رهبر انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.
دومین مطلب این است که دو نفتکش حادثه‌ دیده در دریای عمان حامل "محموله متعلق به ژاپن" بودند. در همین حال ، حمله کنندگان وقتی که متوجه شدند یکی از کشتی ها به گونه ای مورد اصابت قرار گرفته که غرق نمی شود مجدداً به آن حمله کردند.
به عبارت دیگر، حمله کنندگان اصرار داشته اند کشتی حامل کالای ژاپنی حتما غرق شود. انتخاب کشتی حامل کالای ژاپنی و آن هم همزمان با ملاقات «آبه شینزو» با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران این نکته را در اذهان تداعی می کند که طراحان این حمله به اطلاعات خیلی محرمانه و موثقی دسترسی داشته اند که نشان دهد کدام کشتی محموله ژاپنی حمل می کند تا پیغام خود را برسانند.
بر این اساس ، محمد جواد ظریف ، وزیر خارجی ایران، همزمانی این حادثه با سفر آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن به ایران را "فراتر از مشکوک" توصیف کرد. 
تیم جنگ طلب "ب" متشکل از جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید که از قانع کردن دونالد ترامپ برای آغاز جنگ ضد ایران ناامید شده اند، تلاش دارند با به کارگیری "دیپلماسی خرابکاری" و پوشش وسیع آن با استفاده از رسانه های وابسته به خود، علیه ایران توطئه کرده و رئیس جمهوری آمریکا را به جنگ با ایران ترغیب کنند.
 «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن، ساعاتی پس از حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان در صفحه توئیتر خود نوشت: "امارات عربی متحده با حمله به نفتکش‌ ها علیه ایران توطئه می‌ کند."
الحزام افزود: "امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است و به همین دلیل پیش از حادثه اعلام حالت فوق‌ العاده کرده بود. دلیل این کار این است که آمریکا را برای حمله نظامی به ایران راضی کند."
این کارشناس عربستانی تصریح کرد "حادثه نفتکش‌ ها در بندر الفجیره را نیز سازمان اطلاعات امارات به سرکردگی «محمد دحلان» مشاور «محمد بن زاید» با هدف برافروختن جنگ علیه ایران ترتیب داده بود."

کلیدواژه