جوزا 31, 1398 10:08 Asia/Kabul
  • اعتراض جمهوری اسلامی به حافظ منافع آمریکا در ایران

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با سفیر سوئیس در تهران، به تعرض آمریکا به حریم هوایی ایران اعتراض کرد.

در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» Global Hawk آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبه روی کوه مبارک استان هرمزگان (جنوب ایران)، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

پس از سرنگونی این پهپاد، مقامات آمریکایی مدعی شدند این پهپاد وارد حریم هوایی ایران نشده و بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.

«سیدعباس عراقچی» پنجشنبه شب در تماس با «مارکوس لایتنر»Marcus Leitner  سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض ایران به دولت آمریکا برای تعرض به حریم هوایی جمهوری اسلامی را به وی ابلاغ کرد و گفت: مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهپاد در آبهای سرزمینی کشور به دست آمده است.

عراقچی همچنین با اشاره به اینکه این اقدام نیروهای آمریکایی برای اولین بار نبوده و چندین بار پیش از نیز اتفاق افتاده است، خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی ایران و رعایت کامل مقررات بین المللی از سوی آنها شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست، درباره هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داد و تاکید کرد: ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه ای درنگ نخواهد کرد.

عراقچی همچنین از سفیر سوئیس در تهران خواست که امروز(جمعه) با حضور در وزارت امور خارجه ایران در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.

مارکوس لایتنر نیز در این تماس تلفنی گفت: مراتب را بلافاصله به دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

کلیدواژه