سرطان 02, 1398 08:21 Asia/Kabul
  • چین: طرف‌های برجام باید به خواسته‌های قانونی ایران توجه کنند

سخنگوی وزارت خارجه چین خواستار اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌های این توافق بین المللی و توجه به خواسته‌های قانونی ایران شد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فارس،  "لو کانگ"  با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفت: طرف های دیگر برجام باید تعهدات خود را اجرا و به خواسته‌های قانونی ایران توجه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در  پانزده گزارش پایبندی ایران به  برجام را تایید کرده است اظهار داشت، طرف های دیگر برجام باید از طریق اقدام‌های اطمینان‌بخش تعادل در اجرای حقوق و تعهدات ذیل برجام را حفظ کنند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

درهمین راستا؛ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398 در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی طرف های اروپایی با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی تعهدات برجامی ایران بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق خبر داد و به کشورهای باقی مانده در برجام، 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه