روحانی: حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا، ریشه مشکلات منطقه است
(last modified Sun, 23 Jun 2019 11:48:29 GMT )
سرطان 02, 1398 16:18 Asia/Kabul
  • روحانی: حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا، ریشه مشکلات منطقه است

رئیس جمهوری اسلامی ایران رویکرد ثابت تهران را کاهش تنش، دوری از هرگونه درگیری و توسعه صلح و ثبات در منطقه و سراسر جهان دانست.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار «گابریلا کوئواس بارون» Gabriela Cuevas Barron رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی در تهران، یکجانبه‌گرایی را معضل بزرگ جهان امروز دانست و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات منطقه‌ و جهان، دیکتاتوری برخی کشورها، بویژه آمریکا است که با نقض مقررات بین‌المللی در مسیر یکجانبه‌گرایی حرکت می‌کند.
رئیس جمهوری ایران به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه ضد ایران اشاره کرد و افزود: امروز آمریکا به تروریسم اقتصادی ضد ملت ایران متوسل شده است و حتی در مواد دارویی و غذایی هم اعمال تحریم می‌کند.
روحانی حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا را عامل مشکلات منطقه برشمرد و تصریح کرد: تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران، آغاز تنشی جدید از سوی آمریکا در منطقه و تهدید کننده امنیت آبراه مهم خلیج فارس و دریای عمان است، از این‌رو همه نهادهای بین‌المللی باید عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند.
رئیس جمهوری ایران همچنین به مداخلات 17 سال گذشته آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و اخیراً در یمن اشاره کرد و گفت: امنیت همه مناطق جهان و خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود.
رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی نیز با اشاره به نقش مهم ایران در حل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها و ترویج چند جانبه‌گرایی در جهان گفت: برجام نشان داد چندجانبه‌گرایی و تعامل برای برقراری صلح در منطقه و جهان، حائز اهمیت است و جهان باید از تجربه موفق ایران در تعامل درس گرفته و به گفت و گو و توافقات بین‌المللی احترام بگذارد.

کلیدواژه