سرطان 03, 1398 13:07 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه درباره "معامله قرن" را شرم‌آور دانست.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه،درباره طرح آمریکایی-صهیونیستی "معامله قرن" افزود: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام و فراموشی آرمان فلسطین شود و حقوق مردم فلسطین و قدس را بفروشد، شرم‌آور است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: کنفرانسی  که صلح در مقابل پول را مطرح می‌کند، به جایی نمی‌رسد و محکوم به شکست است.
منامه، پایتخت بحرین ۲۵ و ۲۶ ژوئن میزبان نشست اقتصادی در راستای اجرای طرح آمریکایی - صهیونیستی "معامله قرن" است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره پیگیری‌های وزارت امورخارجه پس از تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم سرزمینی ایران گفت: علاوه بر اقدامات سیاسی، اقدامات حقوقی از جمله شکایت به سازمان ملل و ارسال نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت صورت گرفت.
موسوی درباره فرصت 60 روزه ایران به طرفهای اروپایی درباره برجام گفت:ایران منتظر اروپا نبوده و نخواهد بود و با کشورهای دوست به صورت دوجانبه در حال رایزنی بوده و برخی راهکارهای تجاری، مالی و بانکی در این زمینه تنظیم شده است.
موسوی درباره سفر معاون وزیر امورخارجه انگلیس به تهران و ادعای وی درباره نقش ایران در حملات به نفتکش‌ها هم گفت: این شیوه انگلیسی‌ها غیرسازنده است؛ شاید انگلیس به خاطر گرفتاری‌های داخلی و مواجه بودن با بحران بی‌دولتی و برگزیت و پشتیبانی نشدن از سوی اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد با آمریکا بیشتر همراه باشد که هرگونه همراهی با این سیاست‌ها غیرقابل قبول است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره ادعای وزیر امورخارجه امارات مبنی بر مذاکره با ایران گفت: تهران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و پیشنهاداتی نظیر مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و پیمان منع تجاوز را مطرح کرده است؛در شرایط کنونی این کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که باید برای مذاکره تصمیم‌گیری کنند، ضمن اینکه ایران با آغوش باز و علیرغم برخی اختلافها آماده گفت‌وگو با آنها است.
موسوی درباره ادعای «برایان هوک» رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا مبنی بر ائتلاف‌سازی ضد ایران از یکسو و آمادگی برای مذاکره با ایران از سوی دیگر، گفت: اقدام برای ائتلاف‌سازی ضد ایران کار جدیدی نیست؛ ایران ۱۵ کشور همسایه دارد و کشور قدرتمندی است، بنابراین ائتلاف‌سازی ضد ایران کار بسیار سختی است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره ادعای اعمال تحریم‌های جدید ضد ایران از سوی آمریکا افزود: تحریم‌ها هیچ دستاوردهای نداشته است و ادعای آمریکا برای تحریم های بیشتر تلاش آنها برای اثرگذاری بر افکار عمومی داخلی و خارجی است.

کلیدواژه