سرطان 04, 1398 07:52 Asia/Kabul
  •  آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "دونالد ترامپ" این تحریم‌ها را «شدید» توصیف کرد و گفت: آمریکا به فشار بر تهران ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد، واشنگتن در مسیر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

این اظهارات مضحک ترامپ در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 15 گزارش صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و پایبندی تهران به برجام را تایید کرده است.

دقایقی بعد از این اقدام ترامپ، "استیون منوچین" وزیر خزانه‌داری آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: واشنگتن دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و 8 نفر از مقامات بلند پایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سردار سرتیپ پاسدار "علیرضا تنگسیری" فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار سرتیپ پاسدار "امیرعلی حاجی‌زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار سرتیپ پاسدار "محمد پاکپور" فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را تحریم کرده است.

به گفته "منوچین"، واشنگتن همچنین قصد دارد این هفته "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را نیز تحریم کند.

وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد این تحریم‌ها، میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند. با این حال "منوچین"  در اظهاراتی متناقض اعلام کرد اگر ایران مذاکره کند تحریم‌ها برداشته خواهند شد.

همزمان، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای این تحریم‌ها را «بخشی از کارزار فشار حداکثری واشنگتن» علیه ایران توصیف کرد.

آمریکا بعد از خروج غیرقانونی از برجام (18 ثور 1397) کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه 19 جدی 1397 در دیدار هزاران نفر از مردم قم تصریح کردند: آمریکایی ها با خوشحالی می گویند تحریم کنونی ملت ایران در تاریخ سابقه ندارد اما ملت ایران ان‌شاءالله در این زمینه شکستی به آنها می دهد که در تاریخ بی سابقه باشد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی جبهه مقاومت،  نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور آمریکایی - صهیونیستی - سعودی در منطقه دارد.

 

 

کلیدواژه