تروئیکای اروپایی: به برجام پایبندیم
(last modified 1398-04-04T03:45:37+00:00 )
سرطان 04, 1398 08:15 Asia/Kabul
  • تروئیکای اروپایی: به برجام پایبندیم

فرانسه، آلمان و بریتانیا دوشنبه شب در بیانیه ای مشترک دوباره اعلام کردند، به برجام پایبند هستند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در سازمان ملل متحد پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت این سازمان درباره سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک بر پایبندی کشورهایشان به اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت و حفظ  برجام تاکید و خاطرنشان کردند، برجام برای کاهش تنش ها در منطقه و حفظ ثبات جهان لازم است.

نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در این بیانیه مدعی شدند، کشورهایشان برای اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت به سختی کار می کنند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (18 ثور 1397) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس نیز ابراز داشته‌ و اعلام کردند این تنش‌ها پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی توسط ایران افزایش یافته است.

نشست دوشنبه شب شورای امنیت برای بررسی مسئله سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی که با فشار واشنگتن برگزار شد بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

این نشست غیرعلنی در حالی برگزار شد که با فشار آمریکا نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نتوانست در آن شرکت کند.

"مجید تخت روانچی" نماینده دائم ایران در سازمان ملل در حاشیه این نشست با تاکید بر اینکه اقدام تهران در سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی بر اساس قوانین بین المللی بوده است تصریح کرد، طبق ماده 51 منشور ملل متحد، اقدام ایران "دفاع مشروع" است.

در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» Global Hawk آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان (جنوب ایران)، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

 

کلیدواژه