سرطان 04, 1398 13:26 Asia/Kabul
  • روحانی: تحریم بالاترین مقام معنوی و رسمی ایران، نشانه زوال عقل آمریکاست

رئیس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، گفت:‌ تحریم بالاترین مقام سیاسی، ‏اجتماعی، دینی و معنوی یک کشور که نه تنها رهبر ایران، بلکه رهبر عاشقان انقلاب اسلامی و مسلمانان و شیعیان در سراسر ‏جهان است، اقدامی مضحک و وقیحانه است.‏

به گزارش ایرنا؛ «حسن روحانی» روز سه شنبه در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: امروز جمع کثیری از مردم در لبنان، سوریه، افغانستان، پاکستان، هند و سایر نقاط جهان اعم از شیعه و غیر شیعه، علاقمند، عاشق و مطیع فرامین رهبر معظم انقلاب هستند و اینکه یک انسان عقل خود را از دست داده و دست به اقدامی وقیحانه بزند، خنده‌دار است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا در تحریم جدید خود تصرف اموال رهبری را عنوان کرده است، گفت: اموال رهبری تنها یک حسینیه و یک خانه ساده است؛ رهبر ایران مانند سایر رهبران دنیا نیست که در حساب‌های خارجی خود میلیون‌ها دلار داشته  باشد که بخواهند آن را تصرف و یا مسدود کنند.

رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: این نشان می‌دهد که دشمن ملت ایران امروز در یک شرایط و رفتار غیرعادی قرار گرفته است و این اقدامات روحیه مردم را افزایش داده و مردم می‌فهمند که دشمن از مسیر عقلانی به طور کامل خارج شده است.

روحانی، سر دادن شعار مذاکره از سوی آمریکایی‌ها و تصمیم به تحریم وزیر خارجه ایران همزمان با آن را نشان از دروغ‌گویی دشمنان ملت ایران دانست و گفت: آمریکایی‌ها خودشان بلافاصله دروغ‌گویی خود را ثابت کردند، چرا که اگر به دنبال مذاکره بودند از شرایطی که به واسطه مذاکره بوجود آمده بود، خارج نمی‌شدند.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به مذاکرات فشرده و طولانی مدت ظریف به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزرای خارجه آمریکا از جمله تیلرسون، گفت: آمریکایی‌ها خود عهد و پیمانشان را زیر پا گذاشتند و امضای خود را باطل کرده و اعلام کردند که دنیا نمی‌تواند به آنها اعتماد کند و هیچ اعتباری برایشان باقی نمانده است؛ در این شرایط چگونه آنها توقع دارند که مجدداً و از ابتدا با ایران مذاکره کنند.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تا به امروز اعلام می‌کردند که با دولت ایران مخالف هستند، اما به ملت ایران با عبارات زشت و تروریست خواندن توهین کردند، خطاب به دولتمردان آمریکا خاطر نشان کرد: هدف شما به زانو در آوردن ملت و نظام بزرگ ایران است، اما بدانید هر چه در این مسیر جلوتر بروید سرخورده‌تر شده و هر راهی را که انتخاب کنید، در نهایت به بن‌بست خواهید رسید.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران در یکسال و نیم گذشته از اردیبهشت سال گذشته به خوبی در برابر مشکلات و سختی‌ها ایستادگی و مقاومت کرده است، گفت: دولت در ماه‌های اخیر اقدامات بسیار مهمی در زمینه کاهش تعهدات خود در برجام انجام داده که البته آمریکایی‌ها علیرغم آنکه برجام را معاهده‌ای بد می‌دانستند از این کاهش تعهدات به شدت عصبانی هستند.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا در تجاوز به حریم هوایی کشورمان، گفت: از لحاظ نظامی کشف پهپاد به دلیل شرایط ساختمان تشکیلاتی و اندازه فیزیکی آن، آسان نیست، ضمن اینکه این نوع پهپادها در ارتفاع بالای 50 هزار پا پرواز می‌کنند.

روحانی ادامه داد: گاهی پرنده‌ای حریم هوایی کشور را نقض می‌کند و فرصت برای مقابله با آن وجود دارد، اما در برخورد با این نقض حریم هوایی کشور در دقایق اولیه با آن برخورد کردیم و این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چندین اخطار بلافاصله با استفاده از یک سامانه کاملاً ایرانی مورد هدف قرار گرفت که این بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهوری ایران افزود: اگر این پهپاد به وسیله سامانه‌ای مانند اس 300 مورد هدف قرار می‌گرفت آنقدر اقدامی حائز اهمیت بشمار نمی‌رفت اما این سامانه، موشک و رادار آن ساخت ایران است و من دست همه آنهایی که این صنعت داخلی را در وزارت دفاع ساخته و آنهایی که از این ابزار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کردند، می‌بوسم.

روحانی تأکید کرد: ما به دنبال تحقیر آمریکا نیستیم، اما این اقدام، موجب ایجاد روحیه بزرگ برای ملت ایران شد و ثابت کرد که ما توانمندی لازم را در مقابله با تهدید دشمنان دارا هستیم.

وی ادامه داد: این اقدام نمونه بارزی از این است که «می‌گوییم از آمریکا ترسی نداریم، اما صبری راهبردی خواهیم داشت»، یعنی متجاوز در حریم هوایی کشور ما پس از چند دقیقه منهدم می‌شود و این نشان‌دهنده قدرت ما است.

روحانی تأکید کرد: صبر ما تا ابتدای خط قرمزهای ماست و مرزهای کشور خط قرمز ماست و وقتی هواپیمایی از مرزهای ما عبور می‌کند،‌ از خط قرمز ما عبور کرده و اجازه دفاع از خود داریم.

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها اعم از پنتاگون، سنتکام و کاخ سفید در این مدت به طور کامل از این اقدام سردرگم شدند و در این بین مشغول به اقدامات غیرمعقول و یاوه‌گویی شده‌اند.

روحانی با بیان اینکه اخیراً آمریکایی‌ها، سردرگم شده و کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند که تا به حال در دنیای سیاست سابقه نداشته اظهار داشت: آنها دچار ناتوانی ذهنی شده‌اند و امروز کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده و نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهد.

کلیدواژه