سرطان 08, 1398 13:56 Asia/Kabul
  •  بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام

کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست خود در وین، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که اعضای برجام در حال تلاش هستند تا اینستکس را به روی فعالان اقتصادی کشورهای ثالث نیز باز کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون مشترک برجام ، در پایان  نشست روز جمعه  بیانیه‌ای  9  بندی صادر کرد که در این بیانیه،  اعضا  اهمیت ادامه اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمامی طرف‌ها را خاطر نشان ساختند و همزمان  یادآور شدند که رفع تحریم‌ها بخش‌ اساسی از برجام است و دراین خصوص تعهدات مربوطه خود را مرور کردند.

در این بیانیه، بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان تنها نهاد بی‌طرف و  مسئول نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد  تاکید شده است.

نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و "هلگا اشمید" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس)  روز جمعه در شهر وین اتریش پایان یافت.

اجرایی شدن اینستکس، از مهمترین خبرهایی بود که پس از پایان این نشست در رسانه‌های خبری منتشر شد.

اینستکس باهدف  «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» اروپا با ایران،  تشکیل شده است.

این بیانیه درحالی صادر شد، که عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران  تاکید کرد هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی ایران  فاصله قابل توجهی وجود دارد.

 

 

کلیدواژه