سرطان 10, 1398 18:14 Asia/Kabul
  • گزارش آژانس انرژی اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز  با انتشار بیانیه ای، عبور ذخایر اورانیوم 3 ممیز 67 صدم درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)  را تأیید کرد. 

این سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، "یوکیا آمانو"، دبیر کل این نهاد به اعضای شورای حکام اطلاع داده آژانس، عبور کل ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین‌شده در برجام را تأیید می‌کند.  

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به بدعهدی اروپایی ها در اجرای تعهدات برجامی خود اعلام کرد، ایران بر اساس بند 36 توافق هسته ای از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرد.

ظریف با بیان اینکه برنامه مرحله اول، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده، افزود: «ایران در مرحله بعدی کاهش تعهدات برجامی خود، از سقف غنی سازی 3 ممیز 67 درصد عبور خواهد کرد.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم، ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد. 

کلیدواژه