ظریف: ایران دقیقاً به شیوه اروپایی‌ها به برجام پایبند خواهد بود
(last modified 1398-04-12T03:59:15+00:00 )
سرطان 12, 1398 08:29 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران دقیقاً به شیوه اروپایی‌ها به برجام پایبند خواهد بود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در واکنش به بیانیه اخیر اروپایی‌ها که در آن از اقدامات برجامی ایران انتقاد شده بود، اعلام کرد، ایران از این پس به همان شیوه اروپایی‌ها تعهداتش ذیل برجام را اجرا خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری به نقل از تسنیم، "محمد جواد ظریف" در توییتر نوشت، "ایران تا زمانی که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به اجرای تعهدات اقتصادی‌شان پایبند باشند، به اجرای کامل برجام پایبند می‌ماند."

ظرف افزود،"از این لحظه به بعد، ایران به تعهداتش ذیل برجام همانطوری عمل خواهد کرد که اروپایی ها عمل کرده و می‌کنند. به اندازه کافی منصفانه است."

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه عصر سه شنبه در بیانیه‌‌ای مشترک از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند «تعهد اتحادیه اروپا به برجام بستگی به پایبندی کامل ایران به این توافق دارد.»

اروپایی ها در این بیانیه از ایران خواستند میزان اورانیوم غنی شده خود را به سطح معین در برجام بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران 8 می 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند. ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده است تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های جدیدی در جهت کاهش تعهداتش به برجام برخواهد داشت.

عدم پایبندی به سقف 300 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 3/67 درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز گذشته (دوشنبه) رسما عملی شد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا ( 8 می 2018) از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه