ظریف: ایران سطح غنی‌سازی را خود تعیین می‌کند
(last modified Wed, 03 Jul 2019 10:00:36 GMT )
سرطان 12, 1398 14:30 Asia/Kabul
  •  ظریف: ایران سطح غنی‌سازی را خود تعیین می‌کند

وزیر امورخارجه ایران درباره واکنش به اظهارت مقامات آمریکایی درباره غنی سازی اورانیوم توسط ایران گفت: ایران سطح غنی‌سازی را خود تعیین می‌کند.

مقامات آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری و «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور روز سه شنبه در واکنش به افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، در اظهاراتی مغایر با حقوق بین الملل و مفاد برجام اعلام کردند، ایران در هیچ سطحی نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ترامپ ابتدا باید تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را متوقف کند، سپس درباره سطح غنی‌سازی ایران تصمیم بگیرد.

ظریف همچنین درباره 11 تعهد اروپایی‌ها در برجام اظهار کرد: این 11 تعهد شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی است.

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه در هیچکدام از این تعهدات اینستکس وجود ندارد تصریح کرد: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای 11 تعهد اروپایی‌ها در برجام است.

ظریف با تاکید بر لزوم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات برجامی خود خاطرنشان کرد: میزان پایبندی ایران به برجام همان قدر خواهد بود که اروپایی‌ها پایبند هستند.

ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده است تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های جدیدی در جهت کاهش تعهداتش به برجام برخواهد داشت.

پایبند نبودن به سقف 300 کیلوگرمی اورانیوم با غنای سه ممیز 67 درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز دوشنبه رسما عملی شد.

 

کلیدواژه