سرطان 14, 1398 10:59 Asia/Kabul
  •  توقیف نفتکش‌ایرانی؛ بازی انگلیس در زمین آمریکا/تحلیل

نیروی دریایی انگلیس در تنگه "جبل‌الطارق" یک فروند نفتکش‌ایرانی را که ادعا شده به سمت سوریه در حرکت بود، توقیف کرد.

منابع انگلیسی روز پنجشنبه ادعا کردند، نفتکش ایرانی هم تحریم‌های آمریکا و هم تحریم‌های اتحادیه‌اروپا ضد سوریه را نقض کرده که از سال 2011 وضع شده است.

جدای از اینکه نفتکش ایرانی در مسیر درست و قانونی دریایی به کدام مقصد در حرکت بوده است، اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف این نفتکش همانند دزدی یا راهزنی دریایی معنا می‌شود.

اقدام خودسرانه نیروی دریایی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی که به درخواست دولت آمریکا انجام شده، نوعی بدعت خطرناکی را باب خواهد کرد.

تداوم چنین سیاستی با اتخاذ اقدامات زورگویانه و غیرقانونی در آب‌های بین‌المللی دیگر با شناسه دزدان دریایی معنا نمی‌شود و در سطح بازیگران رسمی هم کشوری مانند انگلیس به اقدامات راهزنی روی خواهد آورد.        

"عباس موسوی"، سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجشنبه‌شب با اشاره به احضار سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه ایران در ارتباط با توقیف نفتکش ایرانی در تنگه "جبل الطارق" گفت: توقیف نفتکش ایرانی غیرقانونی، تنش‌زا و نوعی بدعت خطرناک است.     

اعمال تحریم‌های فراسرزمینی، اقدامی غیرقانونی است که آمریکا در برابر ایران اتخاذ کرده است و توقیف نفتکش‌ایرانی در منطقه "جبل‌الطارق" هم نشان از تبعیت انگلیس از این سیاست مُخرب دارد.  

آمریکا درپی خروج از برجام در 18 ثور 1398 تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای را ضد ایران بازگرداند و با تهدید دیگر کشورها، آنان را به اجرای این تحریم‌ها مجاب می‌کند.    

اقدام انگلیس در تایید تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا درحالی است که پیش از این، اتحادیه‌اروپا همواره با آن مخالفت کرده است. تایید اقدامات مُخرب و یکجانبه کمکی به حاکمیت قانون در عرصه جهانی نمی‌کند و صرفا به افزایش تنش منجر خواهد شد.

توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس و حمایت دولت لندن از این "راهزنی‌دریایی"، باردیگر نشان می‌دهد اروپا در برابر آمریکا ناتوان است و نمی‌تواند به طور مستقل تصمیم بگیرد.

علاوه بر این، اختلال در روند تجارت نفتی ایران با سیاست اعلامی اروپایی‌ها در تضمین مزایای اقتصادی ایران در برجام سازگاری ندارد.

بر اساس برجام، ایران باید بتواند نفت خود را بدون مشکل به فروش برساند و پول آن را وارد ایران کند. تضمین این چرخه، به کانال تجارت اروپا با ایران (اینستکس) معنا و مفهوم می‌دهد.

همانطور که "حسن روحانی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت تاکید کرده است، "اینستکسِ توخالی" به هیچ دردی نمی‌خورد و بازگشت پول فروش نفت ایران توسط اروپایی‌ها باید تضمین شود.

این روزها که اروپا در سایه "اینستکس" ایستاده است و از "برجام" حمایت می‌کند، اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف نفتکش‌ایرانی که به‌طور قانونی و در مسیر درست دریایی در حرکت بوده است، معنای دیگری را درپی دارد.

کلیدواژه