تاکید سفیر هند در تهران بر افزایش حجم مبادلات دهلی نو با بندر چابهار ایران
(last modified 1398-04-17T03:43:48+00:00 )
سرطان 17, 1398 08:13 Asia/Kabul
  • تاکید سفیر هند در تهران بر افزایش حجم مبادلات دهلی نو با بندر چابهار ایران

سفیر هند در تهران بر لزوم افزایش حجم مبادلات دهلی نو با بندر چابهار ایران تاکید کرد .

به گزارش ایرنا ، «گدام دارمندرا» Gaddam Dharmendra روز یکشنبه در دیدار با مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان وبلوچستان و بازدید از بندر چابهار در(جنوب شرق ایران)    گفت، حجم کالاهای مبادله ای و اساسی که از طریق بندر چابهار بین ایران و هند مبادله می شود، افزایش می یابد .

سفیر هند در ایران افزود ،بندر چابهار سنبل جدید ارتباط ایران و هند است و همه تلاش‌ها برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری فراهم است تا " اگزیم بانک "( بانک های صادرات واردات) در ایران فعال شود.

«گدام دارمندرا» همچنین در نشستی با فعالان اقتصادی و مدیران منطقه آزاد چابهار گفت ، بندر چابهار فرصت‌های سرمایه گذاری بی شماری دارد و می تواند برای هند از جهات مختلف مهم باشد.

درهمین حال « بهروز آقایی » مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در دیدار سفیر هند در ایران گفت، باید برنامه‌های مربوط به قرارداد بندر چابهار و هند به گونه‌ای پیش برود تا تجاربین دو کشور  با اطمینان بیشتری بتوانند برای سرمایه گذاری اقدام کنند.

«عبدالرحیم کردی »مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی بندر چابهار هم در دیدار  «گدام دارمندرا» گفت، این بندر با موقعیت راهبردی و ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی امن‌ترین، نزدیکترین و ارزان ترین مسیر به بازارهای منطقه‌ای است.

توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار، می 2016 با حضور «حسن روحانی» رییس  جمهوری اسلامی ایران، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان از سوی وزیران راه سه کشور در تهران امضاء شد .

هند از طریق بندر چابهار به منطقه راهبردی آسیای مرکزی و افغاستان متصل خواهد شد و این دالان نقش مهمی در رفع نیاز هند به انرژی دارد.

کلیدواژه