سرطان 22, 1398 08:16 Asia/Kabul
  • آزادی پرسنل نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق

مقامات دولت محلی جبل الطارق روز جمعه تمامی 4 پرسنل نفتکش ایرانی توقیف شده در‌ آبهای این منطقه را به قید وثیقه آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نیروی دریایی بریتانیا، پنجشنبه 4 ژوئیه در اقدامی غیرقانونی یک نفتکش ایرانی را در  تنگه "جبل الطارق" توقیف کرد.

در پی  این اقدام غیرقانونی نیروی دریایی انگلیس، سفیر این کشور در تهران، عصر پنجشنبه 4 ژوئیه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

رئیس اداره سوم غرب اروپا وزارت خارجه ایران در جریان این احضار، با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

در این احضار، مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت و تاکید شد، جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوقش استفاده خواهد کرد.

در حالی که انگلیس مدعی شده توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف "جبل‌الطارق" با لندن اختلاف دارد، در بیانیه تأکید کرد، انگلیس این اقدام را به درخواست آمریکا انجام داده است.

آمریکا ادعا کرده است این  نفتکش در حال حمل نفت خام برای سوریه بوده است.

آمریکا و اسرائیل از راهزنی دریایی انگلیس استقبال کرده‌اند.

کلیدواژه