سرطان 22, 1398 15:27 Asia/Kabul
  • تبریک ولادت امام علی بن موسی الرضا (ع)

حضرت «علی بن موسی الرضا» (علیه السلام)، از اهل بیت پاک پیامبر بزرگ اسلام (ص) و هشتمین امام در یازدهم ذیقعده سال 148 هجری قمری در شهر مدینه متولد شد.

 امام رضا (علیه السلام) پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام)، درسال 183 هجری قمری، هدایت جامعه اسلامی را عهده دار شد.

ایشان در عصر خویش ممتازترین شخصیت جهان اسلام بود. به همین دلیل، مامون خلیفه عباسی برای تحکیم موقعیت خویش و کاستن از تاثیرات آن امام بزرگوار در جهان اسلام، ایشان را به ظاهر به عنوان ولیعهد خویش برگزید.

هدف مامون در واقع، تحت کنترل درآوردن امام رضا (ع) بود. از این رو امام را به مقر خلافت در مرو - در شمال شرقی ایران آن زمان ـ فرا خواند.

حضرت امام رضا (ع) از روی اکراه و اجبار این پیشنهاد را پذیرفت گرچه امام (ع) همچنان تحت فشار و کنترل حکومت مامون قرار داشت، اما علیرغم این شرایط، آن حضرت بر عموم مسلمانان و از جمله مردم منطقه خراسان تاثیرات فراوانی بر جای گذاشت و مردم را از حقانیت اهل بیت و خاندان پیامبر (ص) آگاه ساخت. امام رضا (ع) نه تنها آراسته به صفات عالی انسانی و معنوی، شرافت نفس، تقوی و زهد بود، بلکه در مباحثه و مناظره با علمای ادیان و مذاهب گوناگون نیز احاطه وسیع خود را بر معارف اسلامی و علوم مختلف به اثبات رساند.

به همین علت، مامون که افزایش محبوبیت و نفوذ امام رضا (ع) را به زیان حکومت خود می دید، ایشان را در سال 203 هجری قمری، به شهادت رساند.

از حضرت رضا(ع) سخنان گرانبهایی به یادگار مانده که همگی مفید و پند آموز است ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت رضا (ع) توجه شما را به سخنی از آن بزرگوار درباره نیک رفتاری و خوش خلقی جلب می کنیم: «در قیامت آن کس به من نزدیکتر است که در دنیا خوش اخلاق تر و نسبت به خانواده اش نیکوکارتر باشد.»

کلیدواژه