سرطان 29, 1398 08:04 Asia/Kabul
  • سپاه پاسداران اعلام کرد؛ توقیف یک فروند  نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز (جنوب ایران) به دلیل رعایت نکردن مقررات بین المللی دریایی خبر داد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این اطلاعیه خاطرنشان کرد، عصر روزجمعه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام "استنا ایمپرو" "stena impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان (جنوب ایران)، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه نیز یک فروند کشتی خارجی حامل نفت قاچاق را در خلیج‌فارس با حکم قضایی توقیف کرده بود.

این اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چارچوب مسئولیت و وظیفه‌ این نیرو در حراست از منافع ملی، برقراری امنیت و مبارزه با قاچاق دریایی انجام شد.

در چارچوب قوانین دریانوردی از جمله کنوانسیون حقوق دریاها در سال 1982، یک کشتی نظامی می تواند در دریای آزاد برای اجرای قواعد حقوق بین‌الملل در مواقعی که یک کشتی (کشتی غیرنظامی و غیردولتی) مقررات بین المللی دریایی را رعایت نکند آن را متوقف و مورد بازرسی قرار دهد.

کلیدواژه