سرطان 29, 1398 10:43 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه بریتانیا :‌ لندن به دنبال راهکار دیپلماتیک  با تهران

در ادامه موضعگیری های ضد ایرانی مقامات بریتانیایی و همسویی با سیاستهای کاخ سفید، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت : لندن از راهکار دیپلماتیک با تهران استقبال می کند.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" عربی، "جرمی هانت" Jeremy Hunt وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه  مدعی شد : در صورتی که نفتکش این کشور رفع توقیف نشود و آزادی دریانوردان بریتانیایی  محدود شود، عواقب زیادی در انتظار ایران خواهد بود.

سخنان وزیر امورخارجه بریتانیا ساعاتی پس از آن گفته شد که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز  جمعه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش بریتانیایی با نام  "استینا  ایمپرو " ( stena impero )  در تنگه هرمز (جنوب ایران) به دلیل رعایت نکردن مقررات بین المللی دریایی خبر داد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این اطلاعیه خاطرنشان کرد، این نفتکش بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان (جنوب ایران) توقیف شد. 

این نفتکش، 23 خدمه دارد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چارچوب مسئولیت و وظیفه‌ این نیرو در حراست از منافع ملی، برقراری امنیت و مبارزه با قاچاق دریایی روز پنجشنبه گذشته نیز یک فروند کشتی خارجی حامل نفت قاچاق را در خلیج‌ فارس با حکم قضایی توقیف کرده بود.

در چارچوب قوانین دریانوردی از جمله کنوانسیون حقوق دریاها در سال 1982، یک کشتی نظامی می تواند در دریای آزاد برای اجرای قواعد حقوق بین‌الملل در مواقعی که یک کشتی (کشتی غیرنظامی و غیردولتی) مقررات بین المللی دریایی را رعایت نکند آن را متوقف و مورد بازرسی قرار دهد.

کلیدواژه