اسد 01, 1398 08:20 Asia/Kabul
  • معاون آمانو سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تعیین "مری آلیس هیوارد" Mary Alice Hayward معاون "یوکیو آمانو" مدیر کل فقید آژانس بعنوان سرپرست این نهاد خبر داد.

به گزارش تارنمای بلومبرگ، «هیوارد» آمریکایی، از سال ۲۰۱۶ تا به حال ریاست اداره مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت.

پیشتر اعلام شده بود رقابت اصلی برای تعیین جانشین آمانو میان "کرنل فروتا"، دیپلمات رومانیایی و "رافائل گروسی"، دیپلمات آرژانتینی است.فروتا در حال حاضر به عنوان هماهنگ‌ کننده ارشد سیاستگذاری آژانس مشغول به فعالیت است و گروسی نیز نماینده آرژانتین در آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه خبر درگذشت آمانو را اعلام کرد.

هفته گذشته اعلام شد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد به دلیل ابتلا به یک بیماری، زودتر از موعد از سمت خود استعفا کند.

آمانو دیپلمات ژاپنی ۷۲ ساله، در سال ۲۰۱۷ میلادی برای سومین دوره چهار ساله به عنوان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی منصوب شد و قرار بود تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ این پست را عهده دار باشد.

"سید عباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی با تسلیت درگذشت "یوکیا آمانو"، نوشت: «عملکرد ماهرانه و حرفه‌ ای او را به عنوان مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی که منجر به بسته شدن کامل پرونده «پی.ام.دی» و صدور 15 گزارش پی در پی مبنی بر پایبندی کامل ایران به برجام شد، می‌ستائیم.»

کلیدواژه