اسد 01, 1398 08:25 Asia/Kabul
  • درخواست لندن از تهران برای رفع توقیف نفتکش متخلف بریتانیایی

وزیر امور خارجه بریتانیا از ایران خواست مقدمات رفع توقیف نفتکش متخلف این کشور را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه بریتانیا دوشنبه شب با حضور در پارلمان این کشور ضمن قرائت متن بیانیه دولت این کشور درباره واکنش به اقدام ایران در توقیف نفتکش متخلف بریتانیایی در خلیج فارس گفت: «از ایران می‌خواهیم که فورا نفتکش انگلیسی و خدمه آن را آزاد کند و به دنبال تاسیس یک نیروی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها هستیم.»

وزیر امور خارجه بریتانیا در ادامه اظهارات تحریک آمیز خود مدعی شد: بریتانیا برای افزایش ضریب امنیت و اطمینان ضمن حمایت از ایجاد یک نیروی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها، سطح امنیتی کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را به 3 افزایش خواهد داد.

وزیر امور خارجه بریتانیا با بیان اینکه لندن به دنبال تقابل با ایران نیست در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که لندن درصدد اعزام کشتی جنگی «دانکن» به خلیج فارس در روز 7 اسد است.

با این همه وزیر خارجه بریتانیا هیچ سخنی درباره رفع توقیف نفتکش ایرانی که بدون دلیل و تنها به درخواست آمریکا در ساحل جبل الطارق توقیف شده اظهار نظری نکرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب گذشته بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان، کشتی بریتانیایی به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

اقدامات غیرقانونی بریتانیا در حالی است که این کشور چندی پیش یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران را در آبراه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت کاخ سفید توقیف کرده و خدمه این نفتکش را همچنان در گروگان دارد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: برخلاف اقدام غیرقانونی بریتانیا در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی بریتانیایی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

کلیدواژه