اسد 05, 1398 18:48 Asia/Kabul
  • شمخانی: اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی کاملا قانونی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز(جنوب ایران) تاکید کرد: برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل الطارق یک محموله نفتی ایران را به صورت غیرقانونی توقیف کرد، اقدام ایران کاملا قانونی است.

«علی شمخانی» روز شنبه در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان در تهران با تاکید  بر اینکه اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است افزود: همه کشورها باید قوانین بین المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند.

شمخانی همچنین با تاکید بر مشی پایدار ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب زده و متکبرانه، ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفت وگو، منطقه را با چالشهای جدی مواجه کرده اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خاطرنشان کرد: ترتیبات امنیتی غرب آسیا باید از طریق کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان هیچ تاثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت.

شمخانی همچنین با ابراز نگرانی از تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور اظهار کرد: بحران یمن راه حل نظامی ندارد و باید جامعه جهانی با بهره گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی عربستان و امارات به یمن شود.

«یوسف بن علوی» نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی ثباتی و ناامنی دامن می زند گفت: همه کشورها باید مقررات ایمنی را به ویژه در تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد بحران می شود، اجتناب کنند.

 

کلیدواژه