اسد 06, 1398 13:54 Asia/Kabul
  • عراقچی: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس نقض برجام است

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس را نقض برجام عنوان کرد.

به گزارش ایرنا؛ «سید عباس عراقچی» که برای شرکت در نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است، پیش از برگزاری این نشست افزود: کشورهای عضو برجام نباید هیچ مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند و اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی نقض این توافق است.

عراقچی همچنین درباره نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: در یک ماه گذشته تحولات بسیار زیادی در حوزه برجام اتفاق افتاده که ضرورت ایجاد می کرد یک دوره دیگر جلسه کمیسیون مشترک به صورت فوق‌العاده برگزار شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: کاهش تعهدات برجامی ایران وارد مرحله عملیاتی شده و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی این را تایید می کند.

ایران مه 2019 پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد؛بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

جمهوری اسلامی ایران هفتم ژوئیه/16سرطان پس از پایان مهلت 60 روزه خود به اروپایی ها برای اجرای تعهدات برجامی‌شان،  فرایند عبور از سطح غنی سازی 3.67 درصد را آغاز کرد.

ایران همچنین به اروپایی‌ها هشدار داد اگر تعهدات خود را اجرا نکنند، تهران گام سوم را محکمتر برمی دارد.

کلیدواژه